Kawki rozumieją ludzkie spojrzenia

Wystarczy spojrzeć na kawkę, a ta od razu zmieni swoje zachowanie.

Większość gatunków zwierząt reaguje jedynie na wyraźne gesty ludzkie, niektóre — na ruchy naszej głowy. Kawki natomiast są w stanie odczytywać informacje z ruchu oczu lub kierunku naszego spojrzenia. Interpretacja danego gestu zależy oczywiście od tego, czy ptak traktuje nas jako potencjalnego wroga, czy jako znajomego. Zdaniem biologów z University of Oxford te szczególne umiejętności kawek mają swoje źródło w ich zachowaniach społecznych. Kawki są wierne swojemu partnerowi, mają również w zwyczaju pielęgnowanie kontaktów komunikacyjnych w stadzie.

Naukowcy postanowili sprawdzić na grupie dziesięciu oswojonych kawek, w jaki sposób interpretują one spojrzenia innych istot żywych. W pierwszym doświadczeniu naukowcy badali, jak długo w obecności obcej osoby ptaki będą zwlekały z sięgnięciem do karmnika po pokarm . Badacze zauważyli, że ich zachowanie zależało od tego, jak czujnym był według kawek dany człowiek. Jeśli tylko ptaki zobaczyły, że jego wzrok skierowany jest na ich pokarm, czekały o wiele dłużej, niż wtedy, gdy obcy patrzył w inną stronę, mimo iż jego położenie głowy pozostawało takie samo. Niewielka zmiana kierunku spojrzenia odbierana była zatem jako zmniejszenie lub zwiększenie uwagi.

Kiedy ptaki miały do czynienia ze znajomą osobą, nie bały się sięgać po pokarm, a nawet rozpoczynały współpracę z człowiekiem. Obserwując ruchy jego oczu, kawki bezbłędnie odnajdowały ukryty wcześniej pokarm, chociaż ruchy oczu znajomego niczym nie różniły się od spojrzeń obcej osoby.

Naukowcy nie wiedzą jeszcze, czy ta umiejętność jest cechą wrodzoną czy wyuczoną, są jednak pewni, że to nie strach przed potencjalnymi wrogami nauczył kawki czytania z ruchów oczu. Największe niebezpieczeństwo czyha bowiem w ich przypadku ze strony ptaków drapieżnych, te natomiast poruszają głową, a nie oczyma. Możliwe, że ruchy oczu wykorzystywane są w komunikacji z innymi kawkami, niewykluczone jednak, że oswojone ptaki rozwinęły tę umiejętność w wyniku obcowania z ludźmi. JSL