Kia: historia marki

Przedsiębiorstwo Kyungsung Industrial Co rozpoczęło działalność w 1944 roku. Początkowo, firma zajmowała się produkcją części do rowerów i stalowych rur. Odpowiadając na potrzeby lokalnego rynku, który zgłaszał zapotrzebowanie na tanie i ekonomiczne środki transportu osobistego, w 1961 roku, już jako Kia Industry Company, firma zaprezentowała swój pierwszy motocykl – model C-100. Rok później, do sprzedaży trafił pierwszy trójkołowy pojazd – K-360. 

Pierwszy samochód, sygnowany marką Kia, został zaprezentowany dopiero w 1971 roku. Była to ciężarówka Tytan. Mniej więcej w tym samym czasie firma skonstruowała swój pierwszy silnik. 

Pierwszym samochodem osobowym, który opuścił fabrykę Kia, był model Brisa, zaprezentowany w 1974 roku. Nie była to autorska konstrukcja koreańskiego producenta, a model licencyjny, bazujący na samochodzie Mazda Familia. Auto było napędzane silnikiem o pojemności jednego litra, o mocy 55-62 KM. Pozwalało to na osiągnięcie szybkości maksymalnej, wynoszącej 140 km/h. Choć pierwsza generacja modelu Brisa była wytwarzana do roku 1981, to już w 1975 roku firma zaprezentowała odświeżoną wersję – Brisa II – napędzaną silnikiem 1,3 o mocy 65-72 KM. Był to kolejny samochód osobowy Kia.

W 1976 roku, przedsiębiorstwo przejęło 28,3 proc. akcji Asia Motors. Dwa lata później, producent zaprezentował swój pierwszy silnik o zapłonie samoczynnym. W tym samym czasie, uruchomiono produkcję kolejnych modeli licencyjnych, bazujących na Peugeocie 604 i Fiacie 132. Produkcja zakończyła się w 1981 roku.

W 1983 roku, Mazda Motor Company kupiła 7,5 proc. akcji koreańskiego koncernu. 3 lata później, 9,4 proc. akcji zakupił Ford Motor Company. Współpraca zaowocowała debiutem modelu Kia Pride, bazującym na bliźniaczych modelach Mazda 121 i Ford Festiva. W 1988 roku, Kia może pochwalić się milionem wyprodukowanych aut. Na początku lat 90., firma zmieniła nazwę na Kia Motors Corporation. Rozpoczął się eksport koreańskich samochodów do USA i Europy.

Druga połowa lat 90., która w Azji przyniosła kryzys finansowy, mocno dała się we znaki producentowi. Firma zbankrutowała, a zarząd komisaryczny nad przedsiębiorstwem przejęły banki. Z pomocą przyszedł Hyundai, który w 1999 roku nabył 39,94 proc. akcji swojego konkurenta. Na mocy zawiązanego partnerstwa, powstał koncern Hyundai-Kia Automotive Group. W 2002 roku, wyprodukowano 10-milionowe auto marki Kia. 3 lata później wyeksportowano 5-milionowy samochód. W tym samym roku wybudowano fabrykę na Słowacji. Rok później, z taśmy montażowej zjechał model Cee'd, od podstaw opracowany z myślą o europejskich klientach. Kia Polska funkcjonuje od 1995 roku.