Jakie są klasy samochodów?

Klasy samochodów, lub inaczej - segmenty rynkowe, stanowią znaczne ułatwienie dla kupujących i dla samych producentów. Określone kryteria sprawiają, że dane modele mogą rywalizować na równych zasadach. Można zatem powiedzieć, segmenty aut to motoryzacyjny odpowiednik kategorii wagowych w boksie. 

Sprawa nie jest jednak tak oczywista, jak mogłoby się wydawać. Kryteria, o których wspomnieliśmy wcześniej, są bowiem umowne. Nie istnieją żadne usankcjonowane przepisy, które jasno precyzują parametry, takie jak wymiary nadwozia albo rozstaw osi, jakimi mają się legitymować przedstawiciele poszczególnych klas. W rezultacie, istnieją modele balansujące na pograniczu segmentów, a niektórzy producenci celowo pozycjonują swoje auta w klasie niższej niż faktycznie reprezentowana, tylko po to, by zyskać przewagę nad konkurencją. Przykład? Choćby Toyota Camry. Spory sedan od początku produkcji reprezentował segment E, jednak najnowsza generacja, która powróciła na rynki europejskie, jest pozycjonowana w klasie D.

Czy to oznacza, że podział na klasy nie ma żadnego sensu? Otóż, nie. Klasyfikacja w poszczególnych segmentach dość precyzyjnie wskazuje, czego można oczekiwać od danego auta, przede wszystkim pod względem wielkości. Poszczególne klasy pojazdów grupują auta miejskie, rodzinne, reprezentacyjne, sportowe i przeznaczone do eksploatacji w trudniejszym terenie. 

 

Klasy samochodów: segmenty A, B, C

Klasy samochodów miejskich można podzielić na 4 segmenty - A, B i C. Pierwszy z nich - klasa A - to motoryzacyjny "entry level", do którego zaliczają się najmniejsze, najsłabsze i z reguły najgorzej wyposażone auta. W tej klasie mieszczą się mikrosamochody, które można prowadzić bez prawa jazdy kat. B, ale także "pełnoprawne samochody", których nie poprowadzi osoba bez "dorosłych" uprawnień. tego typu auta (z nadwoziem hatchback, 3- albo 5-drzwiowym, najlepiej spisują się w ruchu miejskim, a na tylnej kanapie najwygodniej będzie dzieciom lub.... torbom z zakupami, choć zdarzają się wyjątki. 

Przykładowi przedstawiciele klasy A to:

  • Renault Twingo,
  • Citroen C1,
  • Skoda Citygo,
  • Toyota Aygo.

Klasa B grupuje nieco większe samochody. Nadal miejskie, ale które umożliwiają też całkiem sprawną jazdę w trasie. W porównaniu z reprezentantami klasy A, oferują mocniejsze silniki, wyższy poziom wyposażenia i obszerniejsze wnętrze. co ważne, niektóre auta klasy B występują także w innych wersjach nadwoziowych niż hatchback - sedan i kombi.

Przykładowi reprezentanci segmentu B:

  • Renault Clio,
  • Toyota Yaris,
  • Opel Corsa,
  • Dacia Sandero,
  • Hyundai i20,
  • Dacia Logan (sedan),
  • Renault Thalia (sedan).

Segment C charakteryzuje się już znacznie większym nadwoziem, które sprawia, że takie samochody doskonale czują się nie tylko w ruchu miejskim, ale także w trasie. Bez problemu spełniają oczekiwanie 4-, a nawet 5-osobowej rodziny, zarówno pod względem przestronności wnętrza, jak i pojemności bagażnika. W niektórych przypadkach, popularne kompakty można wyposażyć w dodatki, które jeszcze kilka lat temu były zarezerwowane dla klasy wyższej i luksusowej. Także tutaj można wybiera spośród różnych wersji nadwoziowych.

Mówiąc o autach klasy C, należy wskazać na modele takie jak:

  • Audi A3,
  • BMW 1,
  • Mercedes klasy A,
  • Volkswagen Golf,
  • Opel Astra,
  • Skoda Octavia,
  • Renault Megane.