Komary w miłosnym unisono

Pomimo tego, że komary nie należą do najprzyjemniejszych owadów na świecie, nawet ci bzyczący krwiopijcy i nosiciele śmiertelnych chorób potrafią być romantyczni. Amerykańscy naukowcy zauważyli, że gdy podczas lotu samiec i samica komara zbliżają się do siebie na kilka centymetrów, podstrajają częstotliwości swojego bzyczenia niczym śpiewacy w miłosnym duecie.

Lauren Cator i Ben Arthur wraz z kolegami z Uniwersytetu Cornell odkryli, że przynajmniej komarze dziewice reagują w ten sposób na brzęczenie samców. Teoria ta zaprzecza wieloletniej wiedzy, zgodnie z którą żeńskie osobniki komarów są po prostu głuche. Ponadto odbierana przez te owady częstotliwość dźwięków leży znacznie powyżej zakresu częstotliwości uważanej za granicę słyszalności w przypadku komarów. Białych plam w wiedzy na temat komarów jest mimo wszystko o wiele więcej. Luki w wiedzy dotyczą przede wszystkim zalotów i kopulacji tych owadów. Temat ten jest istotny, gdyż mógłby pomóc w opracowaniu środków zwalczających przenoszone przez komary choroby.

Naukowcy unieruchomili osobniki z rodzaju Aedes aegypti, będące przenosicielami żółtej febry, przyklejając je niewielkimi kroplami kleju do swego rodzaju miniaturowej wędki, a następnie specjalnym mikrofonem nagrywali dźwięki wydawane przez zbliżające się do siebie i odlatujące w przeciwnym kierunku samce i samice. Jak się okazało, osobniki męskie brzęczały z częstotliwością 630 Hz, podczas gdy częstotliwość dźwięków komarzyc wynosiła około 430 Hz. Jednak gdy tylko komary zbliżały się do siebie, ich brzęczenie ulegało nagłej zmianie.

Niedawno inna grupa naukowców opisała podobne zjawisko w przypadku innego gatunku komarów, które nie odżywiają się krwią. Samiec i samica z tego gatunku podczas zbliżania się do siebie w locie harmonizowały ze sobą szybkość poruszania skrzydłami, a w ten sposób częstotliwość brzęczenia. Dopasowanie w przypadku gatunku Aedes aegypti jest o wiele bardziej dokładne – twierdzą naukowcy. W wyniku tego komary doskonale uzgadniają częstotliwość swojego bzyczenia do 1300 Hz. Kolejne testy wykazały, że obie płcie są w stanie słyszeć częstotliwości do 2000 Hz.

Badacze mają nadzieję na to, że ich badania dostarczą nowych sposobów na lepszą kontrolę populacji komarów w miejscach szczególnie zagrożonych żółtą febrą oraz gorączką tropikalną. Dokładne sprawozdanie z badania zostanie opublikowane w magazynie Science.  JSL