53 gatunki zwierząt “przemówiły”. Komunikacja wokalna ewoluowała inaczej, niż nam się wydawało

Komunikacja wokalna to podstawa życia na Ziemi. Robią to praktycznie wszystkie znane nam grupy zwierząt – od ssaków, przez ptaki, po gady i ryby. Wiele uważa się za nieme, choć nowe badania wskazują, że to może być tylko wrażenie. Właśnie “przemówiły” 53 kolejne gatunki.
Ptaki są uważane za jedne z najlepiej komunikujących się zwierząt /Fot. Pixabay

Śpiewające ptaki, rechoczące żaby czy szczekające psy – świat przyrody jest pełen dźwięków. Wokalizacje te odgrywają ważną rolę w opiece nad młodymi, wabieniu partnerów czy ostrzeganiu przed niebezpieczeństwami. Ale komunikacja wokalna nie istnieje od zawsze – pojawiła się na pewnym etapie ewolucji życia. Do tej pory naukowcy nie wiedzieli, na jakim dokładnie.

Czytaj też: Psy oceniają nas na każdym kroku, choć zaobserwowano to tylko w przypadku jednej płci

Zespół uczonych z Uniwersytetu w Zurychu (UZH) wskazuje, że komunikacja wokalna pojawiła się ponad 400 mln lat temu. Mimo że nie wszystkie znane nam zwierzęta komunikują się w ten sposób, to o umiejętnościach wielu z nich po prostu jeszcze nie wiemy. Więcej można przeczytać w czasopiśmie Nature Communications.

53 gatunki dały głos

Szwajcarscy naukowcy uzyskali dowody na komunikację wokalną 53 gatunków z czterech głównych kladów kręgowców lądowych, m.in. żółwi, hatterii, płazów beznogich i ryb dwudysznych.

Gabriel Jorgewich-Cohen, doktorant z UZH, mówi:

To, wraz z szerokim zestawem danych opartym na literaturze, obejmującym 1800 różnych gatunków obejmujących całe spektrum, pokazuje, że komunikacja wokalna jest nie tylko szeroko rozpowszechniona u kręgowców lądowych, ale także dowodzi zdolności akustycznych u kilku grup wcześniej uznawanych za niewokalne. Na przykład wiele żółwi, które uważano za nieme, w rzeczywistości wykazuje szeroki i złożony repertuar akustyczny.

Naukowcy prześledzili ewolucyjne pochodzenie komunikacji akustycznej u kręgowców poprzez zbadanie zdolności wokalizacyjnych zwierząt, takich jak jaszczurki, węże, salamandry czy płazy. Udało się stworzyć coś na kształt mapy komunikacji wokalnej.

Czytaj też: W Czarnobylu pojawiły się dziwne żaby. To pokaz siły ewolucji

Marcelo Sánchez, który kierował badaniem, dodaje:

Byliśmy w stanie zrekonstruować komunikację akustyczną jako wspólną cechę wśród tych zwierząt, która jest co najmniej tak stara, jak ich ostatni wspólny przodek, żyjący ok. 407 milionów lat przed naszą erą.

Do tej pory panowało przekonanie, że komunikacja wokalna wśród kręgowców pojawiła się na etapie ewolucji kilkukrotnie. To dlatego, że morfologia aparatu słuchowego i głosowego różnią się u poszczególnych gatunków. Nie zgadzają się z tym naukowcy z UZH.

Marcelo Sánchez dodaje:

Nasze wyniki pokazują, że komunikacja akustyczna nie wyewoluowała wielokrotnie w zróżnicowanych kladach, ale ma wspólne i starożytne pochodzenie ewolucyjne.