Wprawdzie możliwość zdalnej konsultacji istniała już wcześniej, doskonale pamiętamy jednak moment, w którym stała się niemal jedyną formą kontaktu z placówkami podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS). To wiosna 2020 r., pierwszy lockdown związany z wybuchem pandemii COVID-19, który wymusił konieczność ograniczenia kontaktów międzyludzkich i zapewnienia bezpieczeństwa zarówno pacjentom, jak i personelowi medycznemu.
Polacy wciąż korzystają z konsultacji online
Aktualnie z wirusem Covid-19 mamy do czynienia w zdecydowanie łagodniejszej formie, natomiast popularność telemedycyny nie słabnie.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) opublikowanych w maju 2025 r. a dotyczących roku 2024, w formie teleporad zrealizowano 16,1 mln porad lekarskich w podstawowej opiece zdrowotnej, co stanowiło 8,6 proc. wszystkich porad. W opiece specjalistycznej było to oraz 9,3 mln konsultacji, najmniej zaś dotyczyło opieki stomatologicznej – jedynie 26,3 tys. z ogólnej liczby porad (1).
Dla kogo są teleporady? Przede wszystkim dla osób, które poszukują szybkiego kontaktu z lekarzem, świadomych istnienia tej formy opieki zdrowotnej, nawet jeśli dotychczas z niej nie korzystali. Z „wizyt” online skorzystać można w celu m.in. początkowych, łagodnych objawów infekcji lub pogorszenia stanu zdrowia, gdy badanie fizykalne nie jest niezbędne. Również w innych sytuacjach jak choćby:
- omówienia wyników badań laboratoryjnych i obrazowych,
- kontynuacji leczenia chorób przewlekłych i wystawienia zaświadczeń,
- otrzymania e-recepty (np. na kontynuację leczenia chorób przewlekłych),
- otrzymania e-zwolnienia (ZUS ZLA) z pracy.
Wizyta online, podobnie jak stacjonarna, bezwzględnie wymaga dokładnej dokumentacji w historii choroby pacjenta, z odnotowaniem formy kontaktu (telefon, wideo).
Wygoda i oszczędność czasu
Ze względu na swoją charakterystykę, teleporady mogą zaoferować pacjentom korzyści, trudne do uzyskania w przypadku stacjonarnej formy świadczenia. Jedną z nich jest oszczędność czasu, nie ma konieczności dojazdu i oczekiwania w kolejce, ponieważ konsultacja odbywa się w ustalonym (lub przybliżonym) czasie. A ograniczenie kontaktu z osobami chorymi (zwłaszcza w przypadku pacjentów z chorobami przewlekłymi), zmniejsza ryzyko zakażenia.
Ale są jeszcze dwie inne ważne kwestie związane z czasem. Pacjent, który czuje, że rozwija się w nim choroba np. infekcyjna, może szybciej rozpocząć jej leczenie, tak aby nie doprowadzić do jej rozwoju i pogorszenia stanu zdrowia. Ponadto przyspieszony pierwszy kontakt z lekarzem pozwala na ocenę, czy pacjent wymaga tradycyjnej wizyty, ze względu na zgłoszone objawy.

Ważne są również takie aspekty jak dostępność, pacjent ma możliwość konsultacji z dowolnego miejsca, co jest kluczowe np. dla osób mieszkających z dala od placówek, czy mających trudności z poruszaniem się. Istotny jest także komfort, konsultacja w domowym, znanym środowisku może zmniejszyć stres.
Szybko i bez zakładania konta
Zalety te powodują, że Polacy wciąż chętnie korzystają z tego rozwiązania, co przyczynia się do powstawania platform świadczących te usługi. Jedną z nich jest np. portal edoktorzy.pl, który umożliwia dostęp do lekarza bez wychodzenia z domu.
Platforma umożliwia konsultacje zarówno z lekarzami POZ, jak i specjalistami, m.in. specjalizacji: dermatolog, psychiatra, neurolog czy pediatra, którzy dostępni są również w weekendy. Pacjent bez konieczności zakładania konta użytkownika wypełnia formularz medyczny z informacjami o stanie zdrowia, a system przydziela lekarza. Wizyta jest zwykle dostępna w ciągu 10-15 minut, w zależności od dostępności lekarzy.
Po konsultacji i postawieniu diagnozy, lekarz oceni zasadność leczenia i w przypadku gdy pojawią się wskazania, wystawi e-receptę lub jeśli to konieczne, zwolnienie lekarskie.
Kiedy wybrać wizytę stacjonarną?
Kluczową różnicą pomiędzy teleporadą a wizytą stacjonarną jest brak fizycznego badania pacjenta podczas konsultacji. Dlatego teleporada nie może zastąpić wizyty stacjonarnej, jeśli jest ona medycznie konieczna do zapewnienia bezpieczeństwa pacjenta.
Jeśli więc stan zdrowia niepokoi nas lub lekarza w trakcie konsultacji online, konieczne jest umówienie się na wizytę stacjonarną, gdzie specjalista będzie miał możliwość badania fizykalnego – osłuchania pacjenta, dotykania, pomiaru ciśnienia czy dokładnej oceny niepokojących zmian. Na taką wizytę należy udać się niezwłocznie w przypadku nagłych i poważnych objawów, w sytuacjach wymagających natychmiastowej interwencji medycznej.
- Ambulatoryjna opieka zdrowotna w 2024 r. Raport Głównego Urzędu Statystycznego, 29.05.2025, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/zdrowie/zdrowie/ambulatoryjna-opieka-zdrowotna-w-2024-r-,13,9.html, data dostępu: 01.12.2025 r.
