Kontrolki w samochodzie na desce rozdzielczej

Kontrolki samochodowe służą informowaniu kierowcy o działaniu poszczególnych układów i systemów oraz o usterce i innych zarejestrowanych nieprawidłowościach. Kłopot w tym, że wyposażenia w autach przybywa, a co za tym idzie - przybywa też lampek kontrolnych.

W latach 90., deskę rozdzielczą rozświetlało zaledwie kilka kontrolek, które były jasne i zrozumiałe niemal dla każdego kierowcy. Obecnie, tablica wskaźników niejednego samochodu przypomina bożonarodzeniową choinkę, a gdy kontrolki rozbłysną w trakcie jazdy, łatwo o panikę, tym bardziej, że niektóre ikony są całkowicie niezrozumiałe. Uspokajamy - o ile w niektórych sytuacjach, kontrolki rzeczywiście informują o poważnej awarii, to często zdarza się, że ostrzeżenia pojawiają się z mało istotnego powodu.

Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że większością układów w aucie steruje elektronika, która bywa kapryśna. Wystarczy chwilowy spadek napięcia w układzie lub błąd jednego z wielu czujników, by deska rozdzielcza rozświetliła się jak nowojorski Times Square. Nie zawsze oznacza to jednak, że zachodzi bezwzględna konieczność zatrzymana samochodu. Żeby móc to stwierdzić, najpierw trzeba jednak poznać znaczenie poszczególnych symboli.

 

Co oznaczają poszczególne kontrolki w samochodzie?

Kontrolki samochodowe należy dzielić na trzy grupy - informacyjną, ostrzegawczą i ostrzegawczą z zaleceniem zatrzymania pojazdu. 

Kontrolki informacyjne są oznaczane kolorem zielonym i niebieskim. Informują o działaniu danego systemu - oświetlenia, asystenta parkowania, asystenta zjazdu ze wzniesienia, napędu obu osi, reduktora i wielu innych. Co istotne, kolory te wskazują, że uruchomione systemy/układy działają w sposób prawidłowy.

Kontrolki ostrzegawcze są oznaczane kolorem pomarańczowym. Ta barwa często wywołuje strach wśród kierowców. Czy słusznie? Tak i nie. Pomarańczowe/żółte kontrolki w samochodzie informują o usterce, jednak ta zazwyczaj okazuje się niezbyt poważna. Takie ikony mogą wskazywać m.in. na zbyt niskie ciśnienie w oponach (gdy jego wartość nie osiągnęła jeszcze poziomu krytycznego, uniemożliwiającego dalszą jazdę), przepaloną żarówkę czy zbyt niski poziom oleju w silniku (jednak nadal daleki od krytycznego). Żółta kontrolka może też wskazywać na problemy z układem wtryskowym i/lub wydechowym. 

Żółte lampki kontrolne w samochodzie nakazują zatem sprawdzenie układu, na który wskazują, albo zachowanie wzmożonej czujności względem tego systemu. Zdarza się jednak, że żółty/pomarańczowy kolor lampki kontrolnej wprowadzi błędną sugestię, gdyż wcale nie wskazuje na zbliżającą się lub występującą awarię.

Powyższa sytuacja dotyczy przede wszystkim kontrolki sygnalizującej działanie tylnych świateł przeciwmgielnych - nawet gdy układ ten pracuje w sposób prawidłowy, lampka kontrolna świeci się kolorem żółtym/pomarańczowym. Jest to o tyle uzasadnione, że jazda z włączonymi światłami przeciwmgielnymi, gdy te nie są już potrzebne, może przeszkadzać innym użytkownikom drogi. Mniej uzasadnione jest natomiast użycie ostrzegawczego koloru w kontrolkach informujących o działaniu ogrzewania szyby tylnej i przedniej. 

Niektórych pomarańczowych kontrolek nie należy jednak bagatelizować. Dotyczy to m.in. słynnego w środowisku kierowców symbolu "CHECK ENGINE". Interwencja niektórych właścicieli samochodów często ogranicza się jedynie do wykasowania błędu lub odłączenia akumulatora na kilka minut, co może dezaktywować ostrzeżenie. Takie działanie może jednak pociągnąć za sobą poważne skutki, przede wszystkim - finansowe. To samo dotyczy ignorowania kontrolki niesprawnych świec żarowych i niedrożnego filtra cząstek stałych - gdy ich kolor zmieni się na czerwony, dalsza jazda nie będzie możliwa.

Czerwone kontrolki w samochodzie także pełnią funkcję ostrzegawczą, z tą różnicą, że często wskazują na poważną awarię, czasami nawet uniemożliwiającą dalszą jazdę. Nie jest to jednak regułą, bo czerwonym kolorem oznaczone są też ikonki informujące o niezapiętych pasach bezpieczeństwa i niedomkniętych drzwiach lub klapie bagażnika.