Książka do picia, czyli rewolucja w oczyszczaniu wody

Przełomowy wynalazek naukowców z USA. Z wykorzystaniem nanotechnologii, stworzyli oni “książkę do picia”, która niemal całkowicie oczyszcza wodę.

“Książka do picia” (The Drinkable Book™) to skuteczny filtr i zarazem instrukcja, w jaki sposób i dlaczego warto oczyszczać wodę do picia. Choroby spowodowane zanieczyszczeniem i brakiem zdatnej wody pitnej co roku zabijają 3,4 mln ludzi na całym świecie. Ogromnym problemem jest też brak wiedzy i informacji na temat bezpieczeństwa wody.

W odpowiedzi na ten problem dr Teri Dankovich z Uniwersytetu w Pittsburgu opracowała unikalną książkę, której każda strona jest filtrem pokrytym zabójczymi dla bakterii nanocząsteczkami srebra. Dzięki takiej budowie każda strona może być wykorzystana do oczyszczania wody z wielu mikroorganizmów, w tym z bakterii i niektórych wirusów.

Naukowcy badali, czy ich wynalazek sprawdzi się na “prawdziwej wodzie”, z której korzystają mieszkańcy Afryki, a nie tylko na wodzie specjalnie zanieczyszczonej w warunkach laboratoryjnych. Miliony bakterii znaleziono w miejscu, w którym pozostawiano ścieki. Okazało się, że przy użyciu książki udało się oczyścić w 99,9% nawet tak silnie zanieczyszczoną ciecz, uzyskując wodę zdatną do picia, której jakość przypomina tę dostępną powszechnie w USA. Książkę przetestowano w Ghanie, Kenii i na Haiti.

Badacze podkreślają, że w czasie oczyszczania za pomocą książki może dojść do wypłukania cząstek miedzi i srebra z papieru pokrytego nanocząstkami tych metali. Są to jednak ilości śladowe, znacznie poniżej limitów, jakie wyznacza wodzie pitnej Agencja Ochrony Środowiska i Światowa Organizacja Zdrowia.