Laptop dla nauczyciela — nowe terminy i zasady ubiegania się o bon cyfrowy

Program „Laptop dla nauczyciela” wchodzi w nową fazę, oferując drugą szansę tym pedagogom, którzy dotychczas nie otrzymali bonu na sprzęt. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło nowelizację przepisów i ustaliło nowe terminy składania wniosków. Od 1 sierpnia 2025 roku nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni będą mogli ponownie ubiegać się o to wsparcie. Celem programu jest wzmocnienie kompetencji cyfrowych kadry edukacyjnej, co ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu ciągłości nauczania, zwłaszcza w obliczu potencjalnych zakłóceń, takich jak pandemia.
Laptop dla nauczyciela — nowe terminy i zasady ubiegania się o bon cyfrowy

Laptop dla nauczyciela – kto może skorzystać ze wsparcia? Kiedy należy złożyć wniosek?

Jak poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji, bon na zakup laptopa lub laptopa przeglądarkowego przysługuje nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym, którzy:

  • Byli zatrudnieni na dzień 30 września 2023 roku w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, a także w publicznych i niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej.
  • Będąc uprawnionymi, dotąd nie otrzymali wsparcia.

Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z 9 lipca 2025 roku precyzuje grupy uprawnionych, obejmując szerokie spektrum pedagogów, od nauczycieli klas IV-VIII szkół podstawowych (publicznych i niepublicznych, w tym artystycznych) po innych pracowników pedagogicznych przyporządkowanych do tych klas. Wyjątki dotyczą nauczycieli wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych dla dorosłych, branżowych szkół II stopnia, szkół policealnych oraz liceów ogólnokształcących dla dorosłych.

Czytaj też: Abonament RTV podrożeje w przyszłym roku, ale za płatność z góry będą zniżki

Jak zwykle należy pamiętać o konkretnych terminach i procedurach, do których należy się zastosować, by móc skorzystać z programu:

  1. Nauczyciele — od 1 do 31 sierpnia 2025 roku mają 30 dni na złożenie wniosku do dyrektora szkoły. Wniosek musi zawierać imię, nazwisko, PESEL, adres e-mail oraz numer telefonu komórkowego. Należy go przesłać w wersji edytowalnej, wraz z wypełnionym załącznikiem (tabelą z danymi).
  2. Oświadczenie — nauczyciel musi złożyć, za pośrednictwem dyrektora, oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej, że nie otrzymał już podobnego wsparcia z innych programów publicznych.
  3. Dyrektorzy szkół — przekazują zebrane dane do organu prowadzącego szkołę.
  4. Organ prowadzący szkołę — ma 30 dni od otrzymania wniosków od nauczycieli (czyli maksymalnie do 30 września 2025 roku) na złożenie zbiorczego wniosku w systemie teleinformatycznym, osobno dla każdej szkoły.
  5. Otrzymanie bonu — nauczyciele otrzymają bon na wskazany adres e-mail.
  6. Realizacja bonu — on można zrealizować w wybranych sklepach (ich lista dostępna będzie na stronie laptopdlanauczyciela.gov.pl) do 31 grudnia 2025 roku.

Czytaj też: Matura 2025 – wyniki CKE ujawniają zdawalność i szanse na poprawkę

Bon nie przysługuje jednak wszystkim nauczycielom, dlatego warto wiedzieć, że z programu nie mogą skorzystać nauczyciele, którzy na dzień złożenia wniosku:

  • Pozostają w stanie nieczynnym, na świadczeniu rehabilitacyjnym lub urlopie dla poratowania zdrowia.
  • Są zawieszeni w pełnieniu obowiązków.
  • Przebywają na urlopie bezpłatnym trwającym co najmniej 14 dni.
  • Są urlopowani lub całkowicie zwolnieni z obowiązku świadczenia pracy na podstawie ustawy o związkach zawodowych.