Na wstępie rozszyfrujmy skrót koncepcji 6R, pod którym kryje się sześć istotnych z punktu widzenia dbałości o środowisko terminów: REthink, REduce, REuse, REcycle, REfuse, REpeat. Krótko o każdym z nich poniżej:
- REthink – Co ma znaczenie. Zatrzymaj się i pomyśl czego naprawdę potrzebujesz.
- REduce – Mniej materiałów – Kupuj mniej, a jeśli decydujesz się na zakup – wybieraj te produkty, które będą służyły Ci latami.
- REuse – Dbaj o długotrwałe użytkowanie. Jak nadać przedmiotom drugie życie?
- REcycle – Przetwarzaj! Niektóre surowce mogą służyć zupełnie innym celom niż te, do których zostały pierwotnie zaprojektowane.
- REfuse – Mniej znaczy więcej. Jak powinniśmy wybierać i kupować produkty?
- REpeat! – Powtarzaj powyższe działania przy każdej możliwej okazji.
Widać wyraźnie, że w koncepcji skupiamy się przede wszystkim na świadomym wyborze produktów, które chcemy kupować, koncentrując się nie tylko na ich trwałości, ale również możliwościach w zakresie ponownej naprawy, odzyskiwania surowców czy przedłużania cyklu ich życia. Po drugiej stronie tego równania znajdują się producenci, których odpowiedzialnością powinno być tworzenie sprzętu o możliwie małym śladzie węglowym (zarówno podczas procesu produkcji, jak i użytkowania), a także budowanie inicjatyw w zakresie recyklingu.
Nie można przerzucać odpowiedzialności za poziom konsumpcji na konsumentów: decyzje, jakie podejmują, często wynikają z faktu, że nie mają dostępu do pełnych informacji. Nie tylko na temat tego, w jaki sposób produkcja danego produktu wpłynęła na środowisko, ale także ze względu na to że nie mają pełnej wiedzy na temat ich wpływu na zdrowie, łańcuch dostaw, tego skąd i w jaki sposób zostały pozyskane materiały do ich produkcji. Takie spotkania jak to nasze są ważne, bo przypominają nam o odpowiedzialności po stronie działów marketingu i sprzedaży. Edukacja w tym zakresie jest niezbędna – podsumowała spotkanie Małgosia Hermanowicz, ekspertka ds. strategii i zrównoważonego rozwoju.
I tu warto wspomnieć, że od końca 2021 roku LG wdraża w 52 krajach na całym świecie programy obiegu zasobów. Już od 2001 roku w Centrum Recyklingu LG w Korei Południowej, surowce są odzyskiwane z utylizowanych urządzeń AGD, sortowane i wykorzystywane do produkcji nowych.
Czytaj też: W skorupie ziemskiej zapisał się ślad tej siły. Na co dzień nie zwracamy na nią żadnej uwagi
Oto cztery główne kroki podejmowane w Centrum Recyklingu:
Krok 1: Zbiórka – zużyte urządzenia, takie jak lodówki, pralki i klimatyzatory, są zbierane i transportowane do centrum.
Krok 2: Demontaż i rozdrabnianie – urządzenia są demontowane, a ich elementy rozdrabniane w celu uzyskania jednolitego rozmiaru.
Krok 3: Sortowanie i przetwarzanie – po sortowaniu żelaza, aluminium, miedzi i tworzyw sztucznych te ostatnie są poddawane dodatkowemu procesowi, w którym są przetwarzane na granulat – wygodny i odnawialny surowiec do produkcji części i towarów z tworzyw sztucznych.
Krok 4: Nowe życie – granulat jest topiony i przetwarzany na plastikowe części do stosowania w produkcji nowych urządzeń.
Według szacunków LG, do 2030 roku producent odzyska 8 milionów ton zużytych urządzeń w celu pozyskania materiałów do recyklingu.
Małe decyzje zmieniają świat. Przede wszystkim korzystajmy z rzeczy, które już mamy, dbajmy o nie, naprawiajmy, a kupujmy produkty z drugiego obiegu, dobre jakościowo oraz produkowane lokalnie. Co do elektroniki użytkowej wybierajmy energooszczędne produkty firm, które tak jak LG, wdrażają inicjatywy odpowiedzialnej utylizacji produktów i pozyskują materiały do produkcji z recyklingu – podsumowała Martyna Zastawna, pionierka i propagatorka cyrkularności w Europie.