Rewolucja od LG! Materiał 100 razy cieńszy od włosa zmniejsza ryzyko wybuchu baterii o połowę

Niekontrolowany wzrost temperatury to poważne ryzyko dla każdego akumulatora. Inżynierowie LG stworzyli materiał, który zapewnia dodatkową ochronę, co może zrewolucjonizować rynek baterii.
Rewolucja od LG! Materiał 100 razy cieńszy od włosa zmniejsza ryzyko wybuchu baterii o połowę

Firma LG Chem opracowała nowy materiał, który może wyeliminować ryzyko niekontrolowanego wzrostu temperatury w akumulatorach litowo-jonowych. To przełomowe odkrycie może poprawić bezpieczeństwo pojazdów elektrycznych (EV), smartfonów i innych urządzeń, które wykorzystują tego typu baterie. Szczegóły dotyczące jego działania opisano w czasopiśmie Nature Communications.

Nowy materiał LG Chem zapobiega pożarom akumulatorów

Wyciek termiczny występuje, gdy katoda i anoda akumulatora przypadkowo wchodzą w bezpośredni kontakt, powodując zwarcie i wydzielając ciepło. W ciągu kilku sekund temperatura wewnątrz ogniwa może wzrosnąć do prawie 1000oC. Aby temu zapobiec, inżynierowie LG Chem stworzyli materiał SRL (Safety Reinforced Layer), który reaguje na temperaturę.

Czytaj też: Szwajcarskie odkrycie: akumulator z niobem wytrzyma ponad 10 000 cykli ładowania

Jest on niewiarygodnie cienki, ma zaledwie 1 mikrometr grubości, a to 100 razy mniej niż ludzi włos. Warstwa SRL jest umieszczona między katodą a kolektorem prądu, folią aluminiową, która przewodzi prąd w ogniwie. Materiał ten działa jak inteligentny bezpiecznik – w normalnych okolicznościach pozwala na działanie ogniwa, ale gdy temperatura wzrośnie (90-130oC) poza bezpieczny zakres, SRL reaguje.

Ten materiał tłumiący niekontrolowany wzrost temperatury jest bardzo wrażliwy na temperaturę, a jego rezystancja elektryczna wzrasta o 5000 omów (Ω) na każdy 1oC wzrostu temperatury. Maksymalna oporność materiału jest ponad 1000 razy wyższa niż w normalnych temperaturach. Co więcej, po obniżeniu temperatury, rezystancja wraca do normy, a akumulator działa normalnie.

Akumulator z materiałem SRL podczas testu /Fot. LG

Aby zademonstrować skuteczność SRL, inżynierowie LG Chem przeprowadzili testy penetracji gwoździami mobilnych akumulatorów litowo-kobaltowych. Ponieważ zawierały one warstwę SRL, żaden z nich się nie zapalił. To wyraźny kontrast w porównaniu ze standardowymi akumulatorami, z których tylko 16 proc. nie wybuchło podczas podobnego uszkodzenia.

W testach uderzeniowych, w których ciężar o masie 10 kg został zrzucony na akumulatory niklowo-kobaltowo-manganowe (NCM) do pojazdów elektrycznych, wszystkie standardowe akumulatory zapaliły się, ale 70 proc. z tych z SRL nie, a nawet pozostałe 30 proc. miało tylko krótkie płomienie, które szybko zgasły.

Testy uderzeniowe na ogniwach 3,4 Ah pokazują, że SRL zmniejsza eksplozje akumulatorów z 63 proc. do 10 proc. SRL pokonuje ograniczenia poprzednich metod zapobiegania niekontrolowanemu rozprzestrzenianiu się ciepła, które często spowalniały czas reakcji lub zmniejszały gęstość energii akumulatora. Co więcej, SRL można łatwo zintegrować z istniejącymi procesami produkcji masowej.

Lee Jong-Ku, dyrektor ds. technicznych LG Chem, mówi:

To namacalne osiągnięcie badawcze, które można zastosować w produkcji masowej w krótkim czasie. Ulepszymy technologię bezpieczeństwa, aby zapewnić klientom możliwość korzystania z pojazdów elektrycznych z pewnością siebie i przyczynić się do wzmocnienia naszej konkurencyjności na rynku akumulatorów.