Podobni do siebie ludzie mają zaskakujące powiązania na znacznie mniejszą skalę

Analizy DNA osób o podobnym wyglądzie sugerują, że na twarzy możemy mieć wypisane wspólne cechy na poziomie genetycznym. Szczegółowe ustalenia na ten temat są dostępne w Cell Reports.
Podobni do siebie ludzie mają zaskakujące powiązania na znacznie mniejszą skalę

Na czele zespołu badawczego stanął Manel Esteller związany z Josep Carreras Leukaemia Research Institute. Wraz ze współpracownikami zaprosił on do udziału w eksperymencie podobne do siebie osoby uwiecznione w ramach projektu fotograficznego prowadzonego przez François Brunelle’a. Ostatecznie pod lupę wzięto 32 pary, których podobieństwo zostało ocenione przy pomocy trzech różnych algorytmów służących do rozpoznawania twarzy.

Czytaj też: Geny mają większy wpływ na preferencje smakowe, niż nam się wydawało

Nasze badanie zapewnia rzadki wgląd w ludzkie podobieństwo, pokazując, że ludzie o ekstremalnie podobnych twarzach dzielą wspólne genotypy, podczas gdy są niezgodni na poziomie epigenomu i mikrobiomu.wyjaśnia Esteller

Oczywiście sama analiza kwestii wizualnych nie zdałaby się na wiele, dlatego naukowcy poprosili uczestników o wypełnienie kwestionariuszy biometrycznych i dotyczących stylu życia. Wykorzystali też próbki śliny, które posłużyły do wykonania analiz genetycznych. Ich rezultaty pozwalają ocenić, jak genomika, epigenomika i mikrobiomika mogą rzutować na ludzkie podobieństwo.

Kluczowy wniosek sugeruje, że podobne do siebie osoby mają niemal identyczne genotypy, choć różnią się między sobą w zakresie metylacji DNA i wyglądu mikrobiomu. Połowa par objętych badaniami została powiązana przez wszystkie trzy algorytmy. Analiza genetyczna wykazała, że 9 z tych 16 par łączyło się ze sobą na podstawie 19 277 wspólnych polimorfizmów pojedynczych nukleotydów.

Czytaj też: Astma pod kontrolą? Udane testy potencjalnego leku

Podobieństwa obejmowały nawet cechy takie jak waga i wzrost oraz skłonność do palenia czy zdobywanego wykształcenia. Sugeruje to, iż podobieństwa na poziomie genetycznym rzutują nie tylko na wygląd twarzy, ale mogą również wpływać na nawyki i zachowania. Wśród pewnych zarzutów względem przeprowadzonego badania można wymienić niewielką liczbę osób objętych eksperymentem, wykorzystanie czarno-białych obrazów 2D oraz nadprezentację uczestników z Europy. Mimo to wstępne wnioski wydają się niezwykle intrygujące.