Mahle rzuca wyzwanie konkurencji z nowym X20. Lekki system zyskuje potężne ulepszenia

Niemiecki producent systemów napędowych do rowerów elektrycznych wprowadza znaczące usprawnienia do swojego flagowego rozwiązania. System Mahle X20, reklamowany jako „najlżejszy system premium do rowerów elektrycznych na rynku”, otrzymał dwie kluczowe aktualizacje, które mogą zmienić sposób jazdy na elektrykach.
...

Zmiany dotyczą zarówno wydajności napędu poprzez aktualizację oprogramowania, jak i kompatybilności sprzętowej z nowymi standardami. To odpowiedź na rosnące oczekiwania rowerzystów, którzy wymagają więcej mocy na podjazdach przy zachowaniu lekkości konstrukcji.

Znaczący wzrost mocy dzięki aktualizacji oprogramowania

System X20, który wszedł na rynek w 2022 roku, przez lata słynął z ekstremalnej lekkości. Całkowita waga systemu wynosiła około 3 kg, przy czym sam silnik w piaście tylnej ważył jedynie 1,4 kg. Kompletne rowery elektryczne z tym napędem oscylowały wokół 10 kg.

Pierwotnie Mahle X20 oferował 250W mocy szczytowej i 55Nm momentu obrotowego. Te parametry zostały jednak znacząco poprawione dzięki aktualizacji firmware’u ogłoszonej 4 września 2025 roku.

Zaktualizowany system X20 będzie oferował 65Nm momentu obrotowego i 275W mocy szczytowej. Oznacza to wzrost momentu obrotowego o 18% i mocy wyjściowej o 10%. Kluczowe jest to, że ten sam lekki silnik o wadze 1,4 kg dostarcza zwiększoną moc bez dodawania wagi czy złożoności.

Dostępność aktualizacji dla użytkowników

Harmonogram wprowadzania ulepszeń jest jasno określony. Rowery wyposażone w X20 wyprodukowane i aktywowane po 1 sierpnia 2025 roku będą już posiadały nową aktualizację. Właściciele istniejących modeli będą musieli poczekać — dostęp do aktualizacji otrzymają pod koniec 2025 roku.

Zmiany wpłyną na całe portfolio rowerów wykorzystujących system X20, obejmujące modele szosowe, gravelowe i miejskie. To szczególnie istotne dla użytkowników, którzy borykali się z niewystarczającym momentem obrotowym na stromych podjazdach.

Kompatybilność z UDH w nowych jednostkach napędowych

Druga ważna nowość to wprowadzenie kompatybilności z Universal Derailleur Hanger (UDH) w ramach aktualizacji sprzętowej. Kompatybilność z UDH jest dostępna tylko w nowo wyprodukowanych jednostkach napędowych Mahle X20, co oznacza, że właściciele starszych modeli nie będą mogli skorzystać z tego ulepszenia.

UDH to uniwersalny standard mocowania przerzutki, który zyskuje na popularności w branży rowerowej. Mahle zdecydowało się na jego implementację, aby umożliwić włączenie komponentów oferujących lepszą ochronę, wymagających mniej konserwacji, poprawiających dokładność zmiany biegów, a w niektórych przypadkach zmniejszających wagę.

To strategiczna decyzja, która ma na celu przyszłościowe zabezpieczenie systemu X20. UDH staje się standardem w przemyśle, więc kompatybilność z nim otwiera dostęp do szerszej gamy nowoczesnych komponentów napędowych.

Filozofia rozwoju systemu X20

Jochen Sommer, szef Mahle SmartBike Systems, wyjaśnia podejście firmy do ulepszeń. Aktualizacja ma dać rowerzystom większy wybór w sposobie jazdy – niezależnie od tego, czy chcą więcej wsparcia na podjazdach, bardziej dynamicznego odczucia na płaskim terenie, czy po prostu płynniejszego doświadczenia ogólnego.

Rozwiązanie zostało zaprojektowane tak, aby zapewniać zwiększoną wydajność bez dodawania wagi czy złożoności. To ewolucja systemu X20, pozostająca wierna filozofii firmy: „Light. Sport. Smart.”

Czytaj także: Bosch pokazał bestię do e-rowerów. Ten silnik zachwyci każdego miłośnika MTB

Nie wszyscy jednak są przekonani co do skuteczności ulepszeń. Niektórzy użytkownicy zwracają uwagę, że prawdziwym problemem X20 nigdy nie była moc szczytowa czy moment obrotowy w normalnych warunkach, ale wydajność przy niskich prędkościach kół na stromych podjazdach. Pozostaje pytanie, czy aktualizacja rzeczywiście poprawi moment obrotowy poniżej 80 obr./min przy dużych obciążeniach.

Ulepszenia systemu Mahle X20 pokazują, jak producenci próbują odpowiadać na zmieniające się potrzeby użytkowników rowerów elektrycznych. Zwiększenie mocy poprzez aktualizację oprogramowania to eleganckie rozwiązanie, które nie wymaga wymiany sprzętu. Kompatybilność z UDH w nowych modelach z kolei przygotowuje system na przyszłe wymagania rynku.”