Rada ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych we wtorek 15 lipca. Reforma znosi 5-letni obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych ZUS przez prowadzących firmy.
Firmy nie muszą chomikować papierów
Obecne prawo nakazuje przedsiębiorcom dublowanie dokumentacji na papierze. Zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych w ZUS są przechowywane w postaci cyfrowej i dostępne zarówno w panelu przedsiębiorcy, jak i w widoku dla ubezpieczonego w systemie e-ZUS.
Czytaj też: Poczta Polska będzie wspierać ZUS. W obu miejscach złożysz ważny wniosek
Mimo tego od firm wciąż wymaga się archiwizacji papierowej kopii zgłoszenia, do tego z własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej. Dokument ten trzeba przechowywać przez 5 lat. Obowiązek ten jest uciążliwy, generuje dodatkowe koszty, marnuje czas i w obecnym systemie jest zbędny.
Nowe prawo wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Zmiana jest owocem prac deregulacyjnych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To element szerszej strategii resortu, której celem jest redukcja biurokracji.
W ten sposób MRPiPS zamierza ułatwić prowadzenie firm w Polsce, zwłaszcza małych i średnich. Inne działania w tym zakresie to między innymi skrócenie czasu kontroli, uznanie niewinności podatnika oraz modyfikacja ulg na składki (Mały ZUS Plus i podobne).
Zmiana wpisuje się także w dalszą cyfryzację Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Portal e-ZUS jest właśnie w trakcie przebudowy, w planach jest także łączenie danych z ZUS z bankowością elektroniczną oraz stworzenie ZUS HUB – centralnej bazy, integrującej informacje o składkach oszczędnościowych i emerytalnych. Cyfryzacja sprawi, że ZUS będzie można nieco odchudzić i zredukować koszty administracyjne.