Mamy w Polsce nowego grzyba. Zaskakujące znalezisko w podwarszawskich lasach

W podwarszawskich lasach odkryto nowy gatunek grzyba, który występuje w kieszonce policzkowej mrówki ćmawej. Dotychczas niewiele było wiadomo, o tym, jakie gatunki grzybów żyją wewnątrz głowy mrówek. Okazuje się, że możemy tam natrafić na nieznane wcześniej nauce organizmy.
Zdjęcie poglądowe mrowiska

Naukowcy z Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Warszawskiego opisali w czasopiśmie Fungal Biology nowy gatunek grzyba Formicomyces microglobosus, który został wyizolowany z kieszonki policzkowej mrówki ćmawej – Formica polyctena. Autorami artykułu są Igor Siedlecki, Maria Majchrowska, Alicja Okrasińska, Julia Pawłowska, Marcin Piątek i Magdalena Owczarek-Kościelniak.

Czytaj też: To zdjęcie przeraża i fascynuje jednocześnie. Pająk zaatakowany przez grzyba rodem z “The Last of Us”

Mrówki i grzyby bardzo często wchodzą między sobą w interakcje. Mowa tutaj zarówno o pasożytnictwie, jak i relacjach mutualistycznych, w których obydwie strony czerpią wymierne korzyści. Mrówki ćmawe są podobne do mrówek rudnic. Występują one niemal w całej Europie. Preferują życie w lasach iglastych, w których mogą korzystać z igliwia, suchych gałązek i ziemi do budowy kopców o imponujących rozmiarach.

Graficzny abstrakt artykułu polskich naukowców. Kolejne kroki badań opisane od lewej do prawej / źródło: https://doi.org/10.1016/j.funbio.2023.10.005, CC-BY-4.0

Odkryto nowego grzyba w kieszonkach policzkowych mrówek ćmawych

Mrowiska tych zwierząt możemy napotkać m.in. w lasach na terenie polskich nizin. Badacze postanowili zebrać reprezentacyjną próbkę ze szczytu kopca w lesie mieszanym niedaleko wsi Pilawa w powiecie piaseczyńskim (województwo mazowieckie). Następnie wyekstrahowano zawartość tzw. kieszonki policzkowej u mrówek, aby zbadać materię grzybową.

Czytaj też: W Polsce mamy nowego grzyba. Matka Natura może obawiać się nieproszonego gościa

Naukowcy opisali występowanie gatunków grzybów występujących pospolicie w ściółce leśnej, ale uwagę przykuły dwa szczepy wyraźnie odróżniające się od reszty, o czym wspomina także Igor Siedlecki na swoim facebookowym profilu. Okazało się, że jest to zupełnie nowy rodzaj grzybów należący do rodziny Trichomeriaceae. Do tej samej rodziny należą chociażby grzyby przerastające ściany gniazd mrówek kartonowych – czytamy w artykule naukowym.

Czytaj też: Naukowcy odnaleźli grzyba, który ma… miliard lat. “To zmienia nasze spojrzenie na świat”

Nowo odkrytego grzyba nie dostrzeżemy co prawda gołym okiem. Jego obecność zdradza nam jednak o wiele więcej, niż może się nam wydawać. Przede wszystkim wzmocniona została hipoteza o zróżnicowanej i niezależnej ewolucji wielu gatunków grzybów związanych z mrówkami. Ponadto okazało się, że kieszonki policzkowe są interesującym obiektem badań mykologicznych i wciąż niedostatecznie poznanym. Autorzy badań dodają także, że wciąż potrzeba głębszych analiz dotyczących samej ekologii Formicomyces microglobosus.