Potrafi świecić piórami w nocy. Nie wiedzieliśmy, że w Polsce mamy tak niezwykłego ptaka

Ptaki stosują niezwykłe techniki zarówno maskowania, jak i prezencji. Barwą swojego upierzenia potrafią się dostosować do każdych warunków. Brytyjscy naukowcy odkryli ptaka, który ma najbardziej odblaskowe pióra na świecie. Co więcej, okazuje się, że w Polsce żyje on dość licznie. O jaki gatunek chodzi?
Samiec słonki euroazjatyckiej (Scolopax rusticola) w locie pokazowym / źrodło: Jean-Lou Zimmermann, Eurekalert

Słonka zwyczajna (Scolopax rusticola) jest pospolicie występującym w Europie i Polsce gatunkiem ptaka z rodziny bekasowatych. Jest krępej, niewielkiej budowy z charakterystycznym kształtem głowy i wydłużonym dziobem. Słonki żyją w całej Europie oraz w części Azji. Ich populację szacuje się na 10-26 milionów, w Polsce – od 20 do 100 tys. par. To właśnie pióra tych ptaków były przedmiotem badań naukowców z Imperial College w Londynie. Z wynikami prac możemy zapoznać się na łamach Journal of The Royal Society Interface.

Naukowcy odkryli, że niektóre z piór słonki zwyczajnej mają współczynnik odbicia światła wynoszący aż 55 proc. Jest o 30 proc. więcej niż w przypadku poprzedniego rekordzisty w tej kategorii – rybitwy wielkodziobej. Po co słonkom tak jasne, białe pióra?

Czytaj też: Pracowity jak dzięcioł. Ten ptak ukrył 318 kg żołędzi w nietypowym miejscu

Słonka zwyczajna / źródło: Wikimedia Commons, CC-BY-SA-3.0

Mamy w Polsce ptaka z najbardziej odblaskowymi piórami na świecie

Przyglądając się słonce, oczywiście zorientujemy się, że nie cała jest biała. Omawiane pióra znajdują się od spodu w ogonowej części upierzenia. Te białe plamy pełnią jednak ważną rolę. Wszystko wynika z tego, jaki tryb życia prowadzi słonka zwyczajna – dowiadujemy się z komunikatu prasowego.

Ptaki te najbardziej są aktywne o świcie i zmierzchu. W ciągu dnia śpią one w ściółce leśnej, zatem wierzchnie upierzenie zapewnia im doskonały kamuflaż do tego. Natomiast wieczorami i o poranku słonki kontaktują się i wzajemnie rozpoznają dzięki charakterystycznym białym piórom, które odbijają resztki światła o tych porach dnia.

Czytaj też: Mobbing w świecie przyrody to sposób na przetrwanie. Tak bronią się ptaki śpiewające

Prawdopodobnie te pióra również będą przydatne już wkrótce – podczas wiosennych toków w marcu i kwietniu. Słonki zimują poza granicami Polski, ale na wiosnę wracają, zakładając gniazda na podmokłych terenach leśnych. Wówczas wieczorami samce przelatują nad koronami drzew, nawołując samic. Białe, odblaskowe plamy na piórach w połączeniu z charakterystycznym chrapaniem kończącym się wysokim gwizdem mogą być sygnałem rozpoznawczym dla samicy. Jeśli ona odpowie na ten zestaw komunikatów, samiec przylatuje na ziemię, zbliżając się do partnerki.

Słonki zwyczajne są gatunkiem najmniejszej ochrony w Polsce. W okresie jesiennym trwa sezon łowny na te ptaki. Jedynym zagrożeniem dla słonek (poza myślistwem) jest osuszanie podmokłych terenów, co zmniejsza powierzchnię obszarów możliwych przez nie do zasiedlenia.

Więcej:ptaki