MAPA GINĄCEGO ŚWIATA czyli świadome podróżowanie

Wybierając się w egzotyczną podróż warto zabrać ze sobą oprócz przewodnika, nakrycia głowy i kremu z filtrem także mapę ginącego świata, która uchroni nas przed karnymi konsekwencjami niewiedzy, a dziką przyrodę przed wyginięciem.

Na lotniska w całej Polsce trafiło 30 000 map ginącego świata – ulotek informujących o niebezpiecznych pamiątkach, czyli o tym czego nie wolno przywozić z zagranicznych wypraw.

Z mapy ginącego świata dowiemy się że z Ameryki Południowej, Środkowej i Karaibów nie wolno przywozić m.in. odzieży i elementów ubioru wykonanych z wełny wikuni, wyrobów z twardych koralowców czy obrazków ze skrzydeł motyli lub ususzonych okazów.  Wybierając się do Ameryki Północnej wystrzegajmy się rzeźb z kłów morsa czy tzw.  „łapaczy snów” oraz innych ozdób wykonanych z piór ptaków drapieżnych i sów. W Azji tubylcy namawiać nas będą do zakupu produktów tradycyjnej medycyny chińskiej, koników morskich w formie ozdób czy szali z wełny antylop – nigdy tego nie kupuj! W Afryce nie kupuj wyrobów z kości słoniowej czy rogów nosorożca i biżuterii z koralowców czy fragmentów rafy koralowej. Kraje Europy Południowej i basenu Morza Śródziemnego obfitują w pamiątki z całego świata. Tu możesz spotkać się niemal ze wszystkimi wymienionymi wyżej przedmiotami, a to tylko wybrane przykłady, lista jest dłuższa.

Dowiedz się czego nie wolno przywozić z poszczególnych kontynentów. Pobierz mapę ginącego świata w formie PDF.

Ulotki trafiły na lotniska w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Poznaniu, Warszawie, Rzeszowie i Wrocławiu. Teraz celnicy będą przekazywać je turystom wybierającym się w daleką podróż aby zmniejszyć ilość nieświadomych decyzji podczas wyjazdów, które przyczyniają się do zwiększania nielegalnego handlu zagrożonymi gatunkami.”  Tu warto przypomnieć, że do ochrony zagrożonych gatunków zwierząt i roślin zobowiązani jesteśmy prawem. Polska 25 lat temu podpisała Konwencję Waszyngtońską, która obliguje nas Polaków, do skutecznej ochrony zagrożonych gatunków zwierząt i roślin.

Dane wciąż są alarmujące. Ponad 30 000 gatunków roślin i zwierząt na całym świecie zagrożonych jest wyginięciem z powodu nielegalnego handlu. Roczne zyski ze światowego handlu zagrożonymi gatunkami roślin i zwierząt sięgają kilku miliardów dolarów. Jest to trzeci, co do zyskowności nielegalny proceder na świecie – po handlu bronią i narkotykami. Ze schwytanych zwierząt tworzone są pamiątki, które następnie kupują często niczego nieświadomi turyści. Dodatkowo, części ciał zagrożonych gatunków są wykorzystywane na potrzeby tradycyjnej medycyny azjatyckiej.

Zobacz  w jaki sposób powstają przedmioty wykonane z gatunków zwierząt chronionych prawem – obejrzyj viral:

Los tysięcy gatunków zależy od przemyślanych decyzji konsumentów na całym świecie, również w Polsce. Wejdź na stronie kampanii ginacegatunki.pl i  dowiedz się więcej!

Mapa ginącego świata powstała w ramach akcja GINĄCE GATUNKI, która ma na celu pokazanie skali problemu nielegalnego handlu zagrożonymi gatunkami roślin i zwierząt i uświadomienie jak ważne są nasze decyzje konsumenckie i jak duży mają one wpływ na wymieranie gatunków.

Kampanii GINĄCE GATUNKI realizowana w partnerstwie Polskiego Towarzystwa Ochrony Przyrody „Salamandra”, Fundacji „Sztuki Wszystkie” oraz firmy BANZAI, dzięki dofinansowaniu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Patronat honorowy nad projektem sprawuje Minister Środowiska. Kampania skierowana jest do telewidzów, Internautów, turystów, konsumentów oraz do architektów wnętrz. Głównym elementem kampanii jest cykl filmów dokumentalnych o charakterze edukacyjnym pt. „Mapa ginącego świata”.  Gospodarzem filmów jest aktor Mateusz Damięcki, a zdjęcia do cyklu realizowane były w Kenii, Sri Lance, Wietnamie oraz na Madagaskarze.  Ponadto powstały dwa virale internetowe, aplikacja na telefon – świadomy podróżnik i dwie wystawy: Nielegalny handel pamiątkami i Nielegalny handel drewnem. Szkoły, festiwale podróżnicze, instytucje zainteresowane ekspozycją wybranej wystaw zapraszamy do współpracy.