Marihuana z prehistorycznych Chin? Konopie uprawiano tam już we wczesnym neolicie

Naukowcy wykazali, że konopie siewne zostały udomowione już około 12 tys. lat temu. Co więcej wszystkie dzisiejsze odmiany rośliny mają jednego przodka. Pochodzi z Chin.

Niewiele jest badań na temat pochodzenia konopi. Przez wieki wykorzystywano je wprawdzie do produkcji tekstyliów i olejków, ale w minionym stuleciu pojawiły się problemy – w związku z popularnością budzącej kontrowersje marihuany, uzyskiwanej z konopi. Kolejne rządy nakładały ograniczenia prawne i wymagano specjalnych pozwoleń na analizy, co ograniczało możliwości badaczy.

Obecnie sprawa wygląda zupełnie inaczej. Społeczne podejście do konopi znowu się zmieniło, prawo złagodniało, a roślin nie otacza już taka aura tajemnicy. Naukowcy coraz częściej wykorzystują to rozluźnienie. Ostatnio dr Luca Fumagalli z Uniwersytety w Lozannie i jego międzynarodowy zespół badawczy odkryli czas i źródło udomowienia konopi siewnych (Cannabis sativa). A także proces, w ramach którego doszło do ich współczesnego zróżnicowania.

Konopie udomowiono już 12 tys. lat temu

Naukowcy zebrali dane genetyczne ze 110 próbek konopi, znalezionych w różnych zakątkach naszego globu. Przebadali rośliny uprawiane dziko i w wyspecjalizowanych miejscach.

Z dotychczasowych badań wynikało, że najstarsi przodkowie dzisiejszych odmian konopi pochodzą z Azji Środkowej. Nie wiadomo było tylko, czy wszystkie powstały z jednego źródła czy z różnych wariacji występujących na tych terenach. Teraz dowiedzieliśmy się, jak było naprawdę.

Z nowych analiz genetycznych wynika, że do udomowienia konopi siewnych (Cannabis sativa) doszło około 12 tys. lat temu w Azji Wschodniej, a nie Środkowej! – Wszystkie współczesne jej odmiany pochodzą z dzikich i uprawnych terenów dzisiejszych Chin – czytamy w artykule opublikowanym w „Science Advances”.

Jak konopie rozeszły się po świecie?

Jak wynika z nowych badań, z Azji Wschodniej udomowione konopie powędrowały na Bliski Wschód, do Europy Wschodniej i Indii. Stało się to jakieś 3 tys. lat temu. Następnie mogło upłynąć około 2 tys. lat zanim dotarły do Afryki i Europy Zachodniej, a jeszcze później trafiły do Ameryki.

Jednocześnie cały czas zwiększało się zróżnicowanie genetyczne konopi. To doprowadziło do powstania ich współcześnie znanych i wyspecjalizowanych odmian. W tym „przemysłowych” wariacji rośliny – wykorzystywanej do tworzenia olejków i medycznej marihuany – charakteryzujących się dużą zawartością CBD (niepsychoaktywnego związku chemicznego występującego w konopiach), ale niską THC (związku psychoaktywnego). A także odmian „rekreacyjnych” – z których wytwarza się psychoaktywne wyroby konopne – mających dużą zawartość THC, ale niską CBD. Okazuje się, że chociaż sporo je różni, mają jednego przodka.

Źródło: Science Advances.