Mitsubishi: historia marki

Mitsubishi zajmuje się produkcją samochodów od 1917 roku, ale początek firmy datowany jest na rok 1879. Właśnie wtedy Yatoro Iwasaki założył kompanię żeglugową Tsukomo Showkai. Niebawem nazwę firmy zmieniono na Mitsubishi Shokai. Pierwszy człon należy tłumaczyć jako "trzy diamenty". Firma systematycznie poszerzała swoją działalność i po pewnym czasie była właścicielem stoczni remontowej. Przedsiębiorstwo działało też na rynku usług pocztowych i bankowych. Firma działała też w przemyśle lotniczym, projektując i budując samoloty. 

W 1917 roku, firma zaprezentowała swój pierwszy samochód - Mitsubishi Model A. Auto mogło zmieścić 7 osób. Do napędu posłużył czterocylindrowy silnik 2,8, który generował 35 KM. Samochód miał charakter luksusowy i został stworzony z myślą o najważniejszych osobach w kraju. 

W 1931 roku, Mitsubishi opracowało pierwszy w historii japoński silnik wysokoprężny. W 1932 roku, firma zaprezentowała swój pierwszy autobus. Cztery lata później opracowany został model napędzany na cztery koła – PX33, który był protoplastą Mitsubishi Pajero. 

Pod koniec lat 30., firma zrezygnowała z produkcji modeli osobowych. Powołano do życia markę Fuso, która sygnowała pojazdy ciężarowe i autobusy. Taki profil działalności był utrzymywany także po II wojnie światowej, gdy wyniszczony działaniami zbrojnymi kraj, potrzebował przede wszystkim pojazdów użytkowych. 

W 1959 roku zaprezentowano pierwszy od wielu lat model osobowy. Mitsubishi 500 charakteryzował się niską masą, prostą konstrukcją i tak bardzo pożądaną wówczas niezawodnością. Małe auto było napędzane trzycylindrowym silnikiem, o pojemności 493 ccm. Jednostka generowała 21 KM. 

Dwa lata później firma zaprezentowała model 500 Super Deluxe. Samochód zapewniał miejsce dla pięciu osób, a większa i mocniejsza jednostka napędowa (594 ccm, 25 KM) – akceptowalne osiągi. 

Mitsubishi 500 było pierwszym modelem japońskiej  marki, który uczestniczył w rywalizacji sportowej, zresztą z sukcesami. W 1962 roku cztery egzemplarze 500-ki zajęły cztery pierwsze miejsca w GP Makau, w klasie do 750 ccm. Sportowe sukcesy kontynuował także następca małego auta ,model Colt.

Budżetowe modele sprzedawały się doskonale, co dla firmy stanowiło zachętę do powrotu na rynek modeli luksusowych. W 1964 roku, zadebiutował model Debonair, a pięć lat później – Galant.

W 1970 roku, należący do Mitsubishi dział Motor Vehicle Division przekształcił się w Mitsubishi Motors Corporation. Tym samym, firma przystąpiła do ofensywy na rynkach europejskich. Pierwszym samochodem japońskiej marki, który zadebiutował na Starym Kontynencie, był Mitsubishi Lancer. 

W 1978 roku, zadebiutował pickup L200, który do dziś pozostaje w ofercie producenta. Od 1980 roku, samochód dysponuje napędem na cztery koła.

Po czterech latach od debiutu użytkowej półciężarówki, firma zaprezentowała terenowy model Pajero - tańszego konkurenta brytyjskich samochodów terenowych, sygnowanych marką Land Rover. 

Mówiąc o historii japońskiego producenta, nie można nie wspomnieć o modelu Lancer Evolution, który stał się bazą dla samochodu rajdowego. Piekielnie szybki sedan doczekał się aż 10 generacji. 

 

Mitsubishi: oferta

Jakie auta ma w swojej ofercie Mitsubishi? Modele japońskiego producenta, dostępne w Europie, to crossovery i SUV-y. Obecnie, firma nie oferuje aut kompaktowych i sedanów, ale w cenniku wciąż dostępne są auta, z których Mitsubishi słynie od dawna – typowo terenowe. 

Ofertę otwiera model Space Star – mały crossover klasy B, który w tej formie oferowany jest od 2014 roku, a na rynku zastąpił miejskiego Colta.

Nad nim, plasuje się Mitsubishi ASX - kompaktowy crossover, który w produkcji znajduje się od 2010 roku. Ten segment rynku najwyraźniej jest ważny dla producenta, bo w 2017 roku Mitsubishi wprowadziło do sprzedaży kolejnego crossovera klasy C - Eclipse Cross. Nazwa nawiązuje do kultowego modelu, produkowanego do 2011 roku, jednak jest to jedyna cecha wspólna, jaka łączy niewielką pseudo-terenówkę ze sportowym coupe.

Na szczycie linii crossoverów/SUV-ów znajduje się model Outlander. 7-osobowy samochód został wprowadzony do sprzedaży w 2001 roku (pierwsza generacja oferowała 5 miejsc). Dziś, oferowana jest trzecia generacja popularnego modelu.

Segment off-roaderów reprezentują dwa dobrze znane modele – Pajero i L200.

 

Mitsubishi: popularne modele i ceny

Mitsubishi, jako marka, cieszy się dużym uznaniem wśród polskich kierowców, a największą popularność zdobyły dwa modele - ASX i Outlander. Ten pierwszy, w wersji podstawowej, kosztuje ok. 74 tys. zł. Większy model, oferujący 7 miejsc, został wyceniony na minimum 95 tys. zł. 

Coraz większą popularność zdobywa Mitsubishi Eclipse Cross. Za crossowera o dynamicznej linii nadwozia, trzeba zapłacić minimum 85 tys. zł. 

Mały Space Star wciąż jeszcze stanowi rzadki widok na polskich ulicach, co może dziwić, biorąc pod uwagę rozsądnie skalkulowaną cenę auta. W podstawowej wersji, małe Mitsu zostało wycenione na 40 tys. zł. 

Kiedyś, posiadanie japońskiej terenówki było oznaką prestiżu. Obecnie, osoby szukające dużego, reprezentacyjnego samochodu, kierują się w stronę SUV-ów. Mitsubishi Pajero przestało spełniać tę funkcję, bo to zupełnie inny samochód - nie luksusowy, a przeznaczony do poruszania się w trudnych warunkach i właśnie poza drogami pokazuje swoje możliwości. Samochód wciąż figuruje na stronie polskiego przedstawicielstwa firmy, jednak w cenniku - już nie.

Osoby, którym zależy na samochodzie z logo trzech diamentów, a które potrzebują solidnej maszyny do jazdy w ciężkim terenie, muszą postawić na L200, którego cennik otwiera kwota 136 tys. zł.

 

Mitsubishi: ciekawostki

W początkowej fazie działalności, firma, którą założył Yatoro Iwasaki, nie zajmowała się produkcją samochodów, a żeglugą morską. 

Pierwszy samochód Mitsubishi – Model A – był inspirowany Fiatem Zero. Był to pierwszy produkowany seryjnie samochód z Japonii.

Pierwszy japoński silnik wysokoprężny stworzyło właśnie Mitsubishi. Jednostka oznaczona symbolem 450AD zadebiutowała w 1931 roku.

W trakcie II wojny światowej, firma Mitsubishi produkowała wojskowe samoloty.

Mitsubishi 500 powstało jako projekt Narodowego Planu Samochodowego. Dla Japonii, mały samochód był tym samym, czym Volkswagen Garbus dla Niemiec.

Mitsubishi L200 jest jednym z nielicznych samochodów typu pickup, które pozwalają na korzystanie z zalet napędu na cztery koła także na asfalcie.

 

Mitsubishi: nagrody

Mitsubishi to marka ceniona i lubiana. Najlepszym dowodem zaufania klientów i ekspertów motoryzacyjnych, są liczne nagrody, przyznane japońskim samochodom w prestiżowych plebiscytach. Jakie trofea zdobyło Mitsubishi? Auta spod znaku trzech diamentów były wielokrotnie nagradzane, poniżej wymieniamy najważniejsze wyróżnienia z ostatnich lat:

2017 – tytuł Pickup Roku w Wielkiej Brytanii dla modelu L200,

2017 – tytuł lidera rankingu Germany Customer Service Index dla marki Mitsubishi,

2018 – nagroda Best 5 All-Around Performance dla modeli Outlander i Outlander PHEV,

2018 – tytuł Top Safety Pick dla modelu Outlander,

2018 – tytuł Pickup roku, w plebiscycie magazynu "Auto Express", dla modelu L200,

2018 – tytuł Najlepszy Pickup Flotowy, w plebiscycie Fleet Awards, dla modelu L200,

2018 – nagroda Which? Best Buy, w kategorii aut używanych, dla modelu Outlander,

2018 – nagroda Brand of the Year dla marki Mitsubishi,

2018 – nagroda Good Design Awards dla modelu Eclipse Cross,

2018 - nagroda PLAYBOY Car of the Year dla modelu Eclipse Cross,

2019 – tytuł Samochód Historii dla Mitsubishi Model A,

2019 – tytuł Samochód roku 2019 RJC dla modelu Eclipse Cross,

2019 – nagroda Best Pickup, w plebiscycie Parkers New Car Awards, dla modelu L200,  

2020 – nagroda Kelley Blue Book, w kategorii 5-letnich kosztów eksploatacji w segmencie średniej wielkości SUV-ów z 3 rzędami siedzeń, dla modelu Outlander.