Mitsubishi: historia marki

Mitsubishi zajmuje się produkcją samochodów od 1917 roku, ale początek firmy datowany jest na rok 1879. Właśnie wtedy Yatoro Iwasaki założył kompanię żeglugową Tsukomo Showkai. Niebawem nazwę firmy zmieniono na Mitsubishi Shokai. Pierwszy człon należy tłumaczyć jako "trzy diamenty". Firma systematycznie poszerzała swoją działalność i po pewnym czasie była właścicielem stoczni remontowej. Przedsiębiorstwo działało też na rynku usług pocztowych i bankowych. Firma działała też w przemyśle lotniczym, projektując i budując samoloty. 

W 1917 roku, firma zaprezentowała swój pierwszy samochód - Mitsubishi Model A. Auto mogło zmieścić 7 osób. Do napędu posłużył czterocylindrowy silnik 2,8, który generował 35 KM. Samochód miał charakter luksusowy i został stworzony z myślą o najważniejszych osobach w kraju. 

W 1931 roku, Mitsubishi opracowało pierwszy w historii japoński silnik wysokoprężny. W 1932 roku, firma zaprezentowała swój pierwszy autobus. Cztery lata później opracowany został model napędzany na cztery koła – PX33, który był protoplastą Mitsubishi Pajero. 

Pod koniec lat 30., firma zrezygnowała z produkcji modeli osobowych. Powołano do życia markę Fuso, która sygnowała pojazdy ciężarowe i autobusy. Taki profil działalności był utrzymywany także po II wojnie światowej, gdy wyniszczony działaniami zbrojnymi kraj, potrzebował przede wszystkim pojazdów użytkowych. 

W 1959 roku zaprezentowano pierwszy od wielu lat model osobowy. Mitsubishi 500 charakteryzował się niską masą, prostą konstrukcją i tak bardzo pożądaną wówczas niezawodnością. Małe auto było napędzane trzycylindrowym silnikiem, o pojemności 493 ccm. Jednostka generowała 21 KM. 

Dwa lata później firma zaprezentowała model 500 Super Deluxe. Samochód zapewniał miejsce dla pięciu osób, a większa i mocniejsza jednostka napędowa (594 ccm, 25 KM) – akceptowalne osiągi. 

Mitsubishi 500 było pierwszym modelem japońskiej  marki, który uczestniczył w rywalizacji sportowej, zresztą z sukcesami. W 1962 roku cztery egzemplarze 500-ki zajęły cztery pierwsze miejsca w GP Makau, w klasie do 750 ccm. Sportowe sukcesy kontynuował także następca małego auta ,model Colt.

Budżetowe modele sprzedawały się doskonale, co dla firmy stanowiło zachętę do powrotu na rynek modeli luksusowych. W 1964 roku, zadebiutował model Debonair, a pięć lat później – Galant.

W 1970 roku, należący do Mitsubishi dział Motor Vehicle Division przekształcił się w Mitsubishi Motors Corporation. Tym samym, firma przystąpiła do ofensywy na rynkach europejskich. Pierwszym samochodem japońskiej marki, który zadebiutował na Starym Kontynencie, był Mitsubishi Lancer. 

W 1978 roku, zadebiutował pickup L200, który do dziś pozostaje w ofercie producenta. Od 1980 roku, samochód dysponuje napędem na cztery koła.

Po czterech latach od debiutu użytkowej półciężarówki, firma zaprezentowała terenowy model Pajero - tańszego konkurenta brytyjskich samochodów terenowych, sygnowanych marką Land Rover

Mówiąc o historii japońskiego producenta, nie można nie wspomnieć o modelu Lancer Evolution, który stał się bazą dla samochodu rajdowego. Piekielnie szybki sedan doczekał się aż 10 generacji.