Od terenu po asfalt toru wyścigowego. Ten motocykl potrafi naprawdę wszystko

Czy motocykl adventure może stać się wyścigowym demonem? Hiszpańska firma Puig postanowiła odpowiedzieć na to pytanie, tworząc koncept BMW R1300GS Pista – hybrydę, która łączy możliwości jazdy w terenie z precyzją torowego bolidu.
BMW R1300GS Pista /Fot. Puig

BMW R1300GS Pista /Fot. Puig

BMW R1300GS to już ikona motocykli adventure – solidny, wszechstronny i gotowy na każdą wyprawę. Jednak Puig, hiszpański producent akcesoriów motocyklowych, spojrzał na ten model przez pryzmat torowych wyzwań. Wynikiem tego jest R1300GS Pista – koncept zaprezentowany na EICMA 2024, który zmienia maszynę adventure w torowego zawodnika.

Czytaj też: Tym modelem BMW zamierza wstrząsnąć klasą motocykli przygodowych dla początkujących

“Pista” po włosku oznacza tor, co idealnie oddaje charakter tej maszyny. Jak podkreśla Puig, “to nie tylko modyfikacja niemieckiego motocykla, ale wyraz wizji przyszłości”. Czy kiedyś zobaczymy go na drogach?

BMW R1300GS w sportowym wydaniu

R1300GS Pista wyposażono w zaawansowane elementy aerodynamiczne. Skrzydlate owiewki z przodu nie tylko nadają motocykli drapieżnego wyglądu, ale także generują docisk, który stabilizuje podwozie przy wysokich prędkościach. Dodatkowo, zoptymalizowane kanały powietrzne chłodzą przednie hamulce Galfer, co jest ukłonem w stronę technologii MotoGP.

Czytaj też: Projektant samochodów stworzył motocykl. Rezultat jest niesamowity

Nowe panele, takie jak osłona zbiornika paliwa, nakładka na siedzenie pasażera czy niewielki dolny spojler, nie tylko poprawiają aerodynamikę, ale także nadają motocyklowi sportowego charakteru.

BMW R1300GS Pista od przodu /Fot. Puig

Inżynierowie Puig dokonali istotnych modyfikacji w podwoziu. Standardowe 19-calowe przednie koło zastąpiono 17-calowym, co wpłynęło na lepszą zwrotność i agresywniejszą geometrię. Zarówno przednie, jak i tylne koła wykonano z ultralekkiego włókna węglowego Rotobox, a całość osadzono na szerokich oponach Pirelli Diablo, co dodatkowo zwiększa przyczepność.

Dodatki, takie jak aluminiowe dźwignie, podnóżki i krótki tłumik Arrow, podkreślają wyścigowy charakter konceptu. Wszystko to dopełnia malowanie w szaro-żółtych barwach, które nawiązuje do 60-letniej historii marki Puig.

BMW R1300GS Pista to na razie koncept, ale co będzie dalej, czas pokaże /Fot. Puig

Puig nie poprzestał jedynie na zmianie estetyki. Koncept Pista jest wypełniony zaawansowaną technologią, która sprawia, że motocykl jest bardziej funkcjonalny i efektywny. Projekt uwzględnia zintegrowany system aerodynamiki aktywnej, który dostosowuje opory powietrza do warunków jazdy. Dodatkowo ultralekkie komponenty pozwalają na jeszcze lepszą kontrolę podczas dynamicznych manewrów.

BMW R1300GS Pista od tyłu /Fot. Puig

W przeciwieństwie do innych projektów koncepcyjnych, Pista ma szansę trafić do szerokiego grona użytkowników. Puig planuje wprowadzić zestaw owiewek, który właściciele BMW R1300GS będą mogli zainstalować samodzielnie. Co ważne, modyfikacje mają pozostać zgodne z przepisami drogowymi, co czyni Pista zarówno torowym, jak i drogowym rozwiązaniem.

Puig nie ujawnił jeszcze ceny ani daty dostępności zestawu, ale koncept już teraz wzbudza emocje wśród fanów marki BMW. Warto dodać, że BMW posiada patent na “M 1300 GS”, co może wskazywać na kolejne sportowe wcielenie motocykli adventure.