Elektryczne motocykle terenowe robią furorę w branży motocrossowej w ostatnich latach. Podczas gdy nowe modele, takie jak Stark Varg i Flux Primo, przyciągnęły uwagę największych fanatyków tego sportu, wiele osób zastanawia się, kiedy Honda, Yamaha i KTM wejdą na ten trudny, ale niezwykle obiecujący rynek.
Czytaj też: Talaria MX5 Sting Pro to nie „zabawka” dla dużych chłopców, a pełnokrwisty motocykl elektryczny
Wśród tej tęsknoty za nową technologią łatwo przeoczyć firmy, które zawodowo zajmują się konwersją elektryczną istniejących maszyn. Jedną z nich jest Xtreme Electric MX (XEMX), która właśnie zaprezentowała motocykl Yamaha XE4.
Yamaha XE4 to elektryczny motocykl terenowy od XEMX
Nie ma wątpliwości, że elektryczne motocykle terenowe ostatecznie zastąpią te napędzane benzyną, podobnie jak czterosuwowe zastąpiły dwusuwowe. XE4 od Xtreme Electric MX (XEMX) to zestaw do konwersji, który przekształca motocykle Yamaha 250 i 450 YZF/YZFX w modele elektryczne.
Czytaj też: To nie motocykl z najnowszego filmu. EVE Odyssey V2 wygląda, jak pocisk i zachwyca wydajnością
XEMX produkuje dwa oddzielne zestawy konwersyjne (chłodzony powietrzem XE2 i chłodzony cieczą XE4) do motocykli terenowych Yamaha YZ250F i YZ450F, ale obecnie marka przyjmuje zamówienia w przedsprzedaży tylko na model XE4. Są one również specyficzne dla danego roku, ponieważ tylko modele YZ250F z lat 2014–2019 i modele YZ450F z lat 2014–2018 są kompatybilne z tymi zestawami do konwersji.
Wersja chłodzona cieczą wykorzystuje standardowe chłodnice YZF z małą pompą 12 V do cyrkulacji wody w silniku. Chłodzenie cieczą to najlepszy sposób na utrzymanie silnika w chłodzie, dzięki czemu XE4 jest wydajniejszy, im chłodniej pracuje. XE4 jest również wyposażony w opatentowaną technologię szybkiej wymiany baterii, która jest najszybszą wymianą baterii na rynku, zajmującą mniej niż 10 sekund.
Te 72-woltowe pakiety baterii mogą dostarczyć do 600 A i 4,3 kWh. XEMX nie podaje szacunkowego zasięgu ani wytrzymałości, ale Stark Varg osiąga do 6 godzin na swoim pakiecie 6,5 kWh, więc wydaje się rozsądne założyć, że XE4 wytrzyma ponad cztery godziny jazdy, jeśli nie będzie za bardzo “katowany”.
Przy mocy wyjściowej 58 KM użytkownik traci niewiele mocy szczytowej w porównaniu z 59-konnym modelem Yamaha YZ450F z 2023 r. Motocykl ma trzy w pełni konfigurowalne tryby jazdy, hamowanie regeneracyjne dźwigniowe, automatyczne hamowanie regeneracyjne, a także bieg wsteczny. Jest też opcjonalny głośnik, który będzie wydawał dźwięki silnika, jeśli uznamy warkot silnika elektrycznego za mało inspirujący.
XEMX oferuje zestaw Complete Motor A Kit za 6995 dol. i Quick Swap Batteries za 3295 dol. za sztukę. Oprócz zestawów konwersji elektrycznej można również składać zamówienia w przedsprzedaży na XE4 Complete Custom Bikes. Kompletne motocykle będą kosztować około 12 950 dol. – w kolorze niebieskim i szarym.