Mózg ofiary erupcji Wezuwiusza zamienił się w szkło

Według nowych badań niszczycielska erupcja wulkanu Wezuwiusz w 79 n.e., która zmiotła z powierzchni ziemi wiele miast, w tym Pompeje i Herkulanum, zamieniła mózgi swoich ofiar w szkło.

Analiza jednej z czaszek znalezionych w latach 60. w miejscu, gdzie niegdyś znajdowało się Herkulanum, pokazuje materię mózgu, która została zamieniona w szkło. Wcześniej twierdzono, że w wyniku erupcji niektóre mózgi ofiar zostały zamienione w substancję mydlaną .

Kwasy tłuszczowe i białka, które naukowcy znaleźli w składzie starożytnej głowy sugerują, że był on narażony na nagłe i bardzo intensywne ciepło, a analizy zwęglonego drewna znalezionego w miejscu wykopalisk mówią, że temperatura mogła osiągnąć tam nawet 530 stopni Celsjusza.

Zespół stojący za nową analizą sugeruje, że ekstremalne promieniowanie cieplne spowodowało rozpalenie tłuszczu w ciele biednego człowieka i odparowanie jego tkanek miękkich. Następnie miał nastąpić okres chłodzenia, który przypomina sposób, w jaki robione jest szkło. Aby mogło być ono formowane w kształty, musi być podgrzane do temperatury 1400 stopni Celsjusza.

Właściciel analizowanego mózgu to około 25-letni mężczyzna, który został znaleziony leżący na drewnianym łożu, pogrzebany pod grubą warstwą wulkanicznego popiołu. Naukowcy uważają, że był dozorcą budynku, w którym odkryto jego zwłoki.

“Zachowanie starożytnych pozostałości mózgu jest niezwykle rzadkim znaleziskiem” – powiedział telewizji BBC kryminolog i antropolog Pier Paolo Petrone z Uniwersytetu Fryderyka II w Neapolu – “To jest pierwsze w historii odkrycie starożytnych ludzkich szczątków mózgowych, które zostały zeszklone przez ciepło.”

Badania prowadzone nad szklanym mózgiem korespondują z wcześniejszymi pracami Petrone i jego kolegów, wskutek których powstała teoria, że płyny ustrojowe i tkanki miękkie ofiar z tamtych obszarów nagle wyparowały. Jednak nie wszyscy zaakceptowali głoszoną przez nich teorię, że to ekstremalne ciepło miało na to wpływ – pojawiają się głosy naukowców, którzy twierdzą, że równie dobrze mogły to być niższe temperatury.

W związku z tym zapowiadane są kolejne badania – następnym krokiem będzie odtworzenie warunków, w których tkanki mózgowe ulegają zeszkleniu. Według naukowców dopiero to pomoże im prawidłowo zinterpretować wydarzenia sprzed prawie 2000 lat.