Ich kierowcy nie muszą się martwić. Poznaj najbezpieczniejsze samochody wg NCAP

Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP – niezależnej organizacji badającej auta pod kątem bezpieczeństwa od 1997 roku. Od 1999 roku obowiązuje 5-gwiazdkowy system oceny, a pierwszym zdobywcą maksymalnej noty było Renault Laguna II. Jak to wygląda obecnie? Jaki samochód jest najbezpieczniejszy?

Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP są wyłaniane w ściśle określonych warunkach testowych. Ocenie podlegają 4 kategorie – ochrona dorosłych pasażerów, ochrona znajdujących się w samochodzie dzieci, ochrona rowerzystów i pieszych i systemy asystujące w trakcie jazdy. Wszystko to ma za zadanie możliwie najwierniejsze odtworzenie przebiegu i skutków wypadków.

Do badan używane są specjalne manekiny, wyposażone w szereg elektronicznych czujników. Podczas każdego testu, rozbiciu podlegają 4 egzemplarze danego auta, zwykle modelu wchodzącego na rynek, jednak zdarza się, że Euro NCAP poddaje ponownemu badaniu model, który już wcześniej uczestniczył w crash-testach. Zdarza się bowiem, że po zaostrzeniu norm, bezpieczne samochody tracą nawet kilka gwiazdek. Które auta zapewniają najlepszą ochronę? Ranking bezpiecznych samochodów odpowie na to pytanie. Ważne – punktacja jest dostosowana do klasy samochodu, co oznacza, że mniejsze auto z kompletem gwiazdek nie zapewnia tak dobrej ochrony, jak większy samochód.

 

Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP: Mercedes CLA

Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP, pochodzą z Niemiec. Dobitnie wskazuje na to wynik testu zderzeniowego Mercedesa CLA. Niemiecki sedan (przez producenta określany jako 4-door coupe), wywalczył 5 gwizdek, zdobywając następującą liczbę punktów w poszczególnych kategoriach:

  • bezpieczeństwo dorosłych – 36,6 pkt na 38 możliwych,
  • bezpieczeństwo przewożonych w aucie dzieci – 44,8 pkt na 49 możliwych,
  • ochrona rowerzystów i pieszych – 44,1 pkt na 48 możliwych,
  • systemy asystujące podczas jazdy – 9,8 pkt na 13 możliwych,
  • suma – 136 pkt na 148 możliwych.

Bieżąca generacja modelu CLA zadebiutowała w 2019 roku. Samochód pozycjonuje się na pograniczu segmentu C i D, a przez dynamicznie stylizowana linię nadwozia (sylwetka przypomina samochody coupe), przyległ do niego przydomek “baby CLS”. W praktyce, CLA to nieco bardziej ekskluzywna klasa A, z “doklejonym kufrem.

Auto oferowane jest z czterema jednostkami benzynowymi (1,3 o mocy 136 i 163 KM oraz 2,0 o mocy 190 i 220 KM) oraz z trzema dieslami (1,5 o mocy 116 KM oraz 2,0 o mocy 150 i 190 KM). 

Podobnie jak wszystkie współczesne Mercedesy, CLA to model na wskroś nowoczesny, oferujący niezliczoną liczbę opcji uprzyjemniających jazdę i czyniących ją bezpieczniejszą. O ile pierwsza generacja tego modelu często była krytykowana za nieco “przerysowany i wymuszony” design, to o aktualnej wersji, trudno jest powiedzieć choćby jedno złe słowo – jest stylowo i proporcjonalnie.

 

Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP: BMW serii 3

Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP i kolejny przedstawiciel Niemiec. W kategorii aut klasy średniej, najlepszym wynikiem może pochwalić się BMW serii 3 (generacja G20). 5-gwiazdkowa “bawarka” zdobyła następującą liczbę punktów:

  • bezpieczeństwo dorosłych – 37,1 pkt na 38 możliwych,
  • bezpieczeństwo przewożonych w aucie dzieci – 42,8 pkt na 49 możliwych,
  • ochrona rowerzystów i pieszych – 42 pkt na 48 możliwych,
  • systemy asystujące podczas jazdy – 10 pkt na 13 możliwych,
  • suma – 132 pkt na 148 możliwych.

Obecna generacja niemieckiej limuzyny klasy średniej jest produkowana od 2018 roku. Klienci mogą wybierać spośród dwóch jednostek benzynowych i trzech diesli. Silniki z zapłonem iskrowym legitymują się pojemnością 2 litrów i mocą 184 i 258 KM. W portfolio motorów wysokoprężnych znajdują się jednostki 2,0 (150 i 190 KM) oraz 3,0 (265 KM). Niemiecki producent oferuje też hybrydę typu plug-in, o mocy 292 KM.

BMW serii 3 słynie z doskonałych, niemal sportowych właściwości jezdnych, a bieżąca generacja modelu nie stanowi tu wyjątku. Nie jest to największa limuzyna w klasie, ale “trójkę” kupuje się przede wszystkim dla radości z jazdy, nie dla walorów praktycznych.

 

Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP: Subaru Forester

Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP – w tym zestawieniu nie mogło zabraknąć cieszących się stale rosnącą popularnością SUV-ów. W segmencie aut kompaktowych typu SUV, najlepszy wynik przypadł w udziale aktualnej, piątej generacji Subaru Forestera. Popularny “leśnik” zdobył notę pięciu gwiazdek, a punktacja w poszczególnych testach przedstawia się następująco:

  • bezpieczeństwo dorosłych – 37,1 pkt na 38 możliwych,
  • bezpieczeństwo przewożonych w aucie dzieci – 45 pkt na 49 możliwych,
  • ochrona rowerzystów i pieszych – 38,5 pkt na 48 możliwych,
  • systemy asystujące podczas jazdy – 10,2 pkt na 13 możliwych,
  • suma – 131 pkt na 148 możliwych.

Subaru Forester V jest produkowany od 2018 roku. Osoby zainteresowane tym autem, mają do wyboru 2 silniki – benzynowy i hybrydowy, co oznacza, że miłośnicy jednostek wysokoprężnych muszą udać się do konkurencji. 2-litrowa benzyna generuje 150 KM. Identyczną mocą legitymuje się napęd spalinowo-elektryczny. 

Nowy Forester marki Subaru nie oferuje już znaku rozpoznawczego marki, czyli szyb bez ramek, zniknął też charakterystyczny “bulgot” jednostki napędowej typu boxer. Pozostał natomiast niezwykle skuteczny napęd na cztery koła, a na liście wyposażenia pojawiło się wiele zaawansowanych systemów wspomagających jazdę.

 

Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP: Tesla Model 3 i Tesla Model X

Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP mogą być elektryczne? Oczywiście, że tak i najlepiej dowodzą tego auta Tesli. Przeprowadzone testy zderzeniowe dowodzą, że podczas wypadku, nie istnieje ryzyko zapłonu ogniw (takie sytuacje miały miejsce w przeszłości, jednak Tesla szybko uporała się z problemem), a poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego “elektryków” może stać na bardzo wysokim poziomie. 

W kategorii aut elektrycznych, najwyższą notę (oczywiście 5-gwiazdek) zdobyła Tesla Model 3. Zasilany prądem średniak może pochwalić się następującą punktacją:

  • bezpieczeństwo dorosłych – 36,7 pkt na 38 możliwych,
  • bezpieczeństwo przewożonych w aucie dzieci – 42,3 pkt na 49 możliwych,
  • ochrona rowerzystów i pieszych – 35,7 pkt na 48 możliwych,
  • systemy asystujące podczas jazdy – 12,3 pkt na 13 możliwych,
  • suma – 127 pkt na 148 możliwych.

“Tesla dla ludu” zadebiutowała w 2017 roku. Amerykański samochód jest oferowany w trzech wariantach P50 (261 KM), P60 (302 KM) i P75 (261 KM).

Kolejne wyróżnienie dla Tesli (tym razem dla Modelu X) zostało przyznane w kategorii “najbezpieczniejszy SUV”. Futurystyczna, nie tylko pod względem napędu, maszyna, może pochwalić się następującymi ocenami:

  • bezpieczeństwo dorosłych – 37,5 pkt na 38 możliwych,
  • bezpieczeństwo przewożonych w aucie dzieci – 39,9 pkt na 49 możliwych,
  • ochrona rowerzystów i pieszych – 35 pkt na 48 możliwych,
  • systemy asystujące podczas jazdy – 12,3 pkt na 13 możliwych,
  • suma – 125 pkt na 148 możliwych.

 

 

Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP: Renault Clio

Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP oceniane są także w kategorii aut miejskich. Nie powinno nikogo dziwić, że największa liczba punktów padła łupem Renault Clio V generacji. Francuski producent niejednokrotnie udowadniał, że zna się na produkcji aut, zapewniających najwyższą ochronę – od 2001 roku, najbezpieczniejsze auta osobowe są sygnowane logo rombu. Małe Renault zdołało wywalczyć następującą liczbę punktów:

  • bezpieczeństwo dorosłych – 36,5 pkt na 38 możliwych,
  • bezpieczeństwo przewożonych w aucie dzieci – 43,7 pkt na 49 możliwych,
  • ochrona rowerzystów i pieszych – 34,8 pkt na 48 możliwych,
  • systemy asystujące podczas jazdy – 9,9 pkt na 13 możliwych,
  • suma – 125 pkt na 148 możliwych.

Paleta silnikowa Renault Clio obecnej generacji obejmuje 5 jednostek napędowych – trzy benzynowe, jednego diesla i jeden silnik benzynowy z fabryczną instalacją zasilania gazem LPG. Listę jednostek z zapłonem iskrowym otwiera motor 1,0 SCe, o mocy 65 KM. Nad nim, plasuje się jednostka 1,0 TCe, generująca 100 KM (właśnie ten motor występuje także w wersji z fabrycznym gazem). Najmocniejszy benzyniak to 1,3 TCe, o mocy 130 KM. Jednostka wysokoprężna legitymuje się pojemnością 1,5 litra i mocą 115 KM. 

CZYTAJ TAKŻE: Rolls-Royce, Bentley, Bugatti. Oto lista najbardziej ekskluzywnych aut świata

Więcej:motoryzacja