Najpopularniejsze samochody w Polsce

Od lat, najpopularniejsze samochody w Polsce sygnowane są markami niemieckimi i japońskimi. O dziwo, na samym szczycie listy zabrakło Volkswagena, jednak nie oznacza to, że w kraju nad Wisłą odwróciliśmy się od modeli popularnego producenta. Po prostu, częściej wybieramy pojazdy z logo lecącej strzały. Skoda podbiła serca Polaków i nie ma w tym nic dziwnego - to solidnie wykonane samochody, oferujące korzystny stosunek ceny do jakości, które przy okazji naprawdę mogą się podobać. Próżno szukać tu stylistycznych fajerwerków, jak w Alfie Romeo czy w Renault, ale najwyraźniej bardziej odpowiada nam prosta, za to niezwykle spójna i proporcjonalna stylistyka. 

Toyota od zawsze kojarzona jest z niezawodnością, nie dziwi zatem fakt, że w salonach producenta z Kraju Kwitnącej Wiśni nie brakuje klientów. Osoby, które liczą na wiele lat bezproblemowej eksploatacji samochodu i na małą utratę jego wartości, wybierają właśnie Toyotę.

Dziwić może fakt, że najpopularniejsze auta w Polsce sygnowane są też logo rumuńskiego, choć należałoby raczej powiedzieć - francuskiego producenta, bo Dacia, o której mowa, jest własnością Renault. Na wielu rynkach (podkreślamy, nie dotyczy to Polski) jest sprzedawana właśnie z logo rąbu. A jednak. Model Duster, czyli najtańszy SUV na rynku, podbił serca Polaków i nic nie wskazuje na to, że popularność budżetowej konstrukcji szybko spadnie.

 

Najpopularniejsze samochody: Skoda Octavia i Skoda Fabia

Najpopularniejsze samochody Skody - Octavia i Fabia, zostały docenione na wielu rynkach, w tym także w Polsce. Tajemnica ich sukcesu tkwi przede wszystkim w bliskim pokrewieństwie z Volkswagenem.

Skoda Octavia pierwszej generacji zadebiutowała w 1996 roku, jako technologiczny bliźniak Golfa IV. Był to pierwszy model Skody, zaprojektowany przez niemieckiego producenta. W porównaniu z modelem Felicia, przeskok jakościowy był ogromny. Octavia została skonstruowana na bazie płyty podłogowej, wykorzystanej do budowy Audi A3, TT, wspomnianego już VW Golfa oraz dwóch sedanów - Jetty i Bory. W 1997 roku, do przestronnego liftbacka dołączyła wersja kombi. Dwa lata później, w ofercie pojawił się wriant 4x4. W 2000 roku gamę modelową uzupełniła usportowiona Octavia RS.

Druga Generacja Octavii została przedstawiona światu w 2004 roku. Oferta obejmowała wersję liftback i kombi. RS pojawił się w sprzedaży w 2005 roku, a dwa lata później przedstawiono odmianę Scout z napędem na 4 koła, powiększonym prześwitem i z plastikowymi osłonami. 

Octavia III zadebiutowała w 2012 roku. 12 miesięcy później przedstawiono wersję kombi i 4x4. RS został zaprezentowany w 2013 roku, podczas Festiwalu Szybkości w Goodwood. Rok później na rynek wkroczyła odmiana Scout, a 2 lata później - RS 230, czyli najszybsza produkowana seryjnie Skoda. Pod koniec 2019 roku ruszyła produkcja Octavii IV.

 

 

Co stoi za sukcesem popularnego kompaktu? Przede wszystkim walory użytkowe - Octavia z łatwością pokonuje większość klasowych rywali pod względem przestronności wnętrza i pojemności bagażnika. Nie bez znaczenia jest też bogata paleta silników, obejmująca mocne i nowoczesne jednostki benzynowe i oszczędne, dynamiczne diesle.

Skoda Fabia jest pozycjonowana niżej od kompaktowej Octavii. To reprezentant miejskiego segmentu B, który w portfolio producenta pojawił się w 1999 roku, zastępując przestarzały już model Felicia. Samochód został oparty o tę samą płytę podłogową, co VW Polo, Seat Ibiza i Cordoba. W pierwszym roku produkcji, Fabia była oferowana wyłącznie jako 5-drzwiowy hatchback. W 2000 roku, gamę modelową uzupełniono o praktyczne kombi. Rok później, do oferty dołączył też sedan. W 2003 roku niemałe zamieszanie wywołała Fabia RS - pierwszy mały hothatch, pod maską którego pracowała jednostka wysokoprężna (1.9 TDI o mocy 150 KM).

Fabia II została przedstawiona w 2007 roku. Pod względem stylistycznym, samochód wyraźnie nawiązywał do zaprezentowanego rok wcześniej kombi-VANa Roomster. Przy okazji wprowadzenia nowego modelu, producent wycofał z oferty niezbyt urodziwego sedana - nowa Fabia była sprzedawana wyłącznie jako zgrabny hatchback i praktyczne, małe kombi (od 2009 roku).

 

 

Fabia III, zaprezentowana w 2014 roku, stylistycznie nawiązywała do pozostałych modeli producenta. W miejscu obłości pojawiły się ostre, geometryczne kształty, dodające sylwetce nieco zadziorności. 

Pod względem walorów użytkowych, Skoda Fabia nie ustępuje klasowym konkurentom, a w kwestii gamy jednostek napędowych, zostawia w tyle wielu rywali. To bardzo solidne auto, nie dziwi zatem fakt, że Skody to obecnie najbardziej popularne samochody w Polsce.