Oto największa ryba jaskiniowa na świecie. Ten gatunek to prawdziwy unikat

Neolissochilus pnar to największa ryba jaskiniowa na świecie. Osiąga 40 cm i występuje tylko w wapiennych jaskiniach Meghalaya, stanu w północno-wschodnich Indiach.
Największa ryba jaskiniowa na świecie odnaleziona przez biologów w jaskiniach Meghalaya /Fot. Pixabay

Nowo odkryty gatunek należy do Neolissochilus, rodzaju ryb słodkowodnych w rodzinie ryb karpiokształtnych (Cyprinidae). Przedstawiciele tego rodzaju występują w siedliskach słodkowodnych Azji – jego pełny opis można znaleźć w czasopiśmie Vertebrate Zoology.

Dr Neelesh Dahanukar z Shiv Nadar Institution of Eminence mówi:

Rodzaj Neolissochilus reprezentuje słabo znaną grupę średnich i dużych ryb karpiowatych, z obecnie 31 gatunkami, rozmieszczonymi w całej Azji Południowej i Południowo-Wschodniej. Pomimo jego kulturowego i handlowego znaczenia, nie było kompleksowych badań nad taksonomią lub systematyką tej grupy od czasu opisu rodzaju. W rezultacie, tożsamość i rozmieszczenie większości gatunków Neolissochilus pozostaje niejasna.

Największa ryba jaskiniowa na świecie

Nowy gatunek ma szereg cech unikalnych wśród gatunków Neolissochilus, choć jest bardzo podobny do gatunku Neolissochilus subterraneus występującego w Tajlandii. Neolissochilus pnar jest całkowicie pozbawiony pigmentu, ma długie wąsiki (narządy smaku i dotyku w pobliżu otworu gębowego), zredukowane oczy oraz długie promienie płetw piersiowych.

Czytaj też: Ryba sprzed 319 milionów lat skrywa prawdziwy skarb. Takie odkrycia nie zdarzają się często

Opowieści o “białej rybie jaskiniowej” z jaskiń Siju w Garo Hills w Meghalaya w północno-wschodnich Indiach są udokumentowane od 100 lat, ale sugerowano, że są to okazy Neolissochilus hexastichus ze słabszą pigmentacją, które wydawały się niemal białe, gdy obserwowano je wewnątrz wody, w świetle latarki. Dopiero w latach 90. ubiegłego wieku w wapiennych jaskiniach Jaintia Hills w Meghalaya zaobserwowano dużą, bladą rybę z rodziny karpiowatych, której osobniki zostały ostatecznie sfotografowane i zebrane w 2019 roku oraz udostępnione do szczegółowych badań naukowych.

Neolissochilus pnar – największa ryba jaskiniowa na świecie /Fot. Vertebrate Zoology

Największy zaobserwowany osobnik przekroczył 40 cm standardowej długości, co czyni go największą znaną rybą jaskiniową na świecie. Rekord ten do tej pory należał do ślepego węgorza jaskiniowego (Ophisternon candidum), który mógł przekraczać 3,9 cm długości.

Dr Neelesh Dahanukar tłumaczy:

Dostępność dodatkowych okazów tej unikalnej ryby pozwoliła nam zbadać jej morfologiczne cechy bardziej szczegółowo i włączyć je do molekularnej analizy genetycznej. Te połączone dowody ujawniają, że największa na świecie ryba jaskiniowa jest nieopisanym gatunkiem rodzaju Neolissochilus.

Neolissochilus pnar występuje w jaskiniach Krem Um Ladaw i sąsiedniej Krem Chympe w Jaintia Hills, które trafiają do systemu rzecznego Surma-Meghna. Ryby rezydują w niewielkich rozmiarów (3 x 4 m) i dużych (ponad 10 x 10 m) basenach.

Czytaj też: Ta ryba wydziela śluz, który w mgnieniu oka zwiększa swoją objętość 10 000 razy. Zobaczcie sami

Biorąc pod uwagę, że te siedliska są również najbardziej narażone na szereg działań antropogenicznych, naukowcy czują potrzebę natychmiastowego zbadania i zrozumienia ukrytej bioróżnorodności w podziemnym królestwie. Opisanie największej ryby jaskiniowej na świecie właśnie w tym systemie może się do tego przyczynić.