Nauczyciele polskiego mogą bliżej poznać AI. To wcale nie musi być ich wróg

Nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych i średnich mają wyjątkową okazję, by zapoznać się z nowoczesnymi rozwiązaniami. Wśród nich jest sztuczna inteligencja, która może pomóc w pracy nauczyciela na wielu frontach.
nauczyciele języka polskiego mogą zapoznać się z AI

Źródło: Adam Winger / Unsplash

Ośrodek Rozwoju Edukacji zaprasza nauczycieli języka polskiego oraz dyrektorów szkół, konsultantów i doradców metodycznych na szkolenie pod hasłem „Sztuczna inteligencja w pracy nauczyciela języka polskiego”. Podczas 3-godzinnego kursu online uczestnicy mają zapoznać się z rzeczywistością wirtualną i rozszerzoną, a także nauczyć się „rozmawiać” z modelami językowymi ChatGPT, Google Gemini, Microsoft Copilot, Perplexity i Claude.

AI idzie do szkoły

Ten krok zupełnie nie dziwi – modele sztucznej inteligencji już bardzo dobrze radzą sobie z językiem polskim i znajdowaniem polskich źródeł informacji. Na szkoleniu nauczyciele mają między innymi poznać zasady budowania promptów, by efektywnie wykorzystywać AI w swojej pracy dydaktycznej. Organizatorzy kursu przewidzieli przydatne porady i ćwiczenia, które mają oswoić nauczycieli z narzędziami. Mogą one pomóc tworzyć bardziej angażujące i spersonalizowane materiały pomocnicze, w tym szybko generować quizy i grafiki ilustrujące omawiane zagadnienia.

Czytaj też: Chcesz zadbać o zdrowie dziecka? Zrób mu normalne śniadanie do szkoły

Trzeba też pamiętać, że uczniowie już od dawna korzystają z AI i to wcale nie oznacza, że robią to dobrze. Zaznajomienie się nauczycieli z tymi narzędziami da im podstawy, by przyzwyczaić uczniów do samodzielnego, krytycznego myślenia, a jednocześnie może pobudzić kreatywność w rozwiązywaniu problemów. AI może oczywiście pomagać w tłumaczeniu tekstów, korekcie i analizie językowej, jeśli zostanie do tego wybrany odpowiedni model. To otwiera drogę do całej gamy interaktywnych ćwiczeń, ale też do powinno oduczyć młode osoby bezrefleksyjnego polegania na technologiach.

Przy okazji rozwijane będą kompetencje cyfrowe kolejnego pokolenia Polaków. Praca z AI w szkole pomoże przygotować te osoby do wejścia na rynek pracy w przyszłości.

Wprowadzenie nowoczesnych narzędzi do klas to jeden z celów obecnej polityki oświatowej w Polsce. Równolegle toczy się debata na temat tego, czy uczniowie mają mieć dostęp do swoich smartfonów, gdy przebywają na terenie placówki oświatowej. Polska edukacja wciąż szuka równowagi między tradycyjnym nauczaniem i obecnością technologii w życiu uczniów.