Kiedy byłam dzieckiem, traktowałam filmy z Jamesem Bondem niezwykle poważnie. Aż do czasu, kiedy na ekranie moim oczom ukazał się agent Jej Królewskiej Mości, grany przez Rogera Moore’a, w przebraniu krokodyla („Ośmiorniczka” z 1983 r.). Mając jakieś 10 lat, poczułam się głęboko dotknięta tą kpiną. Do dziś natomiast rażą mnie pseudonaukowe akcenty, od jakich roi się „Moonraker” czy „GoldenEye”. Oto kilka najbardziej soczystych.

Śmierć od złota

„Goldfinger” z Seanem Connerym w roli głównej uchodzi za jeden z najlepszych z całej bondowskiej serii. Ma jednak na sumieniu naukowy przekręt, który stał się miejską legendą. W filmie tym w specyficzny i efektowny sposób ginie bohaterka grana przez Shirley Eaton. Tytułowy czarny charakter, demoniczny jubiler Goldfinger, w akcie zemsty maluje ją całą złotem. Kobieta umiera, a Bond tłumaczy to tym, że się udusiła, nie mogąc „oddychać przez skórę”. Już dzieci w podstawówce wiedzą, że ludzie do oddychania potrzebują nosa lub ust. I dopóki mogą ich używać, to się nie duszą.

Do dziś jednak można usłyszeć plotkę, która powstała w tamtych czasach. Według niej aktorka Shirley Eaton zmarła niedługo po zakończeniu zdjęć do „Goldfingera”, a przyczyną jej śmierci miała być właśnie feralna złota farba – czy to z powodu swojej toksyczności, czy też wskutek przegrzania, jakiego aktorka miała doznać podczas zdjęć do filmu. W rzeczywistości Shirley Eaton żyje do dziś.

Mutanci atakują

Niemożliwościami usiany jest również film „Śmierć nadejdzie jutro” (2002) z Pierce’em Brosnanem w roli głównej. Tutaj sprawa jest poważniejsza, bo wkracza na pole inżynierii genetycznej. Jej działaniu poddaje się główny antagonista agenta 007, północnokoreański pułkownik Moon, który pragnie zmienić swój wygląd. Dzięki serii kosztownych zabiegów przekształca się w Gustava Gravesa, osobnika o wyraźnie europejskim wyglądzie. Dzieje się tak dzięki „wymianie DNA”, co następuje wskutek „zabicia szpiku kostnego”. Jest to proces tak bolesny – jak wyjaśnia bohater – że nie daje mu sypiać po nocach.

To oczywiście nonsens, bo DNA obecne jest w każdej komórce organizmu. Terapia genowa to metoda, dzięki której można dziś leczyć nie-które choroby i korygować mutacje, zmieniając mały fragment genomu w części komórek pacjenta. A efektem takich działań nie mogłaby być tak drastyczna metamorfoza, jakiej ulega Gustav Graves. Do tego potrzebny byłby chirurg plastyczny, a nie genetyk.

Kosmiczne nonsensy

Niewątpliwie jednym z najsłynniejszych filmów z Bondem jest „Moonraker” z 1979 r. Data jest tu ważna – dwa lata wcześniej po raz pierwszy testowano w powietrzu wahadłowiec kosmiczny, choć pierwszy lot orbitalny odbył się w 1981 r. Był to też czas premiery pierwszych części „Gwiezdnych wojen” i „Obcego”. Kosmiczne science fiction mieszało się z prawdziwymi lotami w przestrzeń. Nic więc dziwnego, że twórcy 11. filmu z bondowskiej serii zdecydowali się na wykorzystanie wątku podróży pozaziemskich.