Ta roślina żywi się mięsem. Naukowcy znaleźli ją pod ziemią

Rośliny mogą być mięsożerne, o czym wie każdy, kto miał do czynienia z rosiczkami. Nowo odkryty gatunek zaskakuje jednak nawet biologów.
Ta roślina żywi się mięsem. Naukowcy znaleźli ją pod ziemią

Znaleziono go na wyspie Borneo, po czym zyskał nazwę Nepenthes pudica. Przedstawiciele tego gatunku okazują się chwytać i konsumować swoje ofiary w zupełnie inny sposób, niż ma to miejsce w przypadku innych owadożerców. N. pudica nie tylko zdobywa pożywienie w innych miejscach, ale robi też to w zupełnie innych okolicznościach. O szczegółach tej sprawy autorzy badań napisali na łamach PhytoKeys.

Roślina, która ukrywała się przed naukowcami na Borneo

Nowo odkryty gatunek należy do rodzaju dzbaneczników. Większość jego przedstawicieli wytwarza puste struktury przypominające kształtem urnę. Te unoszą się nad ziemią, leżą na glebie bądź przyczepiają się do drzew. Ich wewnętrzne części są pokryte śliską substancją, która sprawia, że owady dostające się do środka w zasadzie nie są w stanie odzyskać wolności. Resztą zajmują się soki trawienne, które rozpuszczają pozbawione możliwości ucieczki ofiary.

N. pudica działa zdecydowanie inaczej. Bo choć roślina ta również wytwarza charakterystyczne dzbany, to te ukrywają się pod powierzchnią. Tam, zakopane w glebie, “czekają” na organizmy znajdujące się pod ziemią, a nie na powierzchni. Wspomniane dzbany mogą osiągać imponujące rozmiary – ich długość wynosi nawet 11 centymetrów. Wśród potencjalnych ofiar naukowcy wymieniają mrówki, roztocza i chrząszcze. Łącznie członkowie wyprawy na Borneo odkryli 17 “pułapek”, a w części z nich znajdowały się pozostałości ofiar i soków trawiennych.

Stawiamy hipotezę, że podziemne jamy zapewniają bardziej stabilne warunki środowiskowe, w tym wilgotność, i przypuszczalnie jest tam również więcej potencjalnych ofiar podczas pory suchej. wyjaśnia Michal Golos z Uniwersytetu w Bristolu

Skojarzenia z Pokemonami są nieprzypadkowe

N. pudica znaleziono w górskim regionie na szczycie grzbietu rozciągającego się na wysokości około 1100-1300 metrów nad poziomem morza. Łącznie nauce znanych jest około 170 przedstawicieli rodzaju dzbaneczników, lecz ten nowo poznany z pewnością wydaje się jednym z najbardziej intrygujących. Fani Pokemonów mogą kojarzyć ten rodzaj, ponieważ jedna z postaci pojawiających się w tej serii, znana jako Victreebel, była inspirowana właśnie rośliną dzbanecznika.