Nissan: historia marki

Nissan naturalnie kojarzony jest z produkcją samochodów, jednak warto wiedzieć, że firma początkowo nazywała się zupełnie inaczej! Kwaishinsha – pierwsza fabryka firmy – została założona w roku 1911 przez Masujiro Hashimoto. Premierowe auto, które z niej wyjechało nazwano DAT. Początkowo symbolem firmy był biegnący zając – bowiem słowo DAT ma takie właśnie znaczenie. W roku 1919 w mieście Osaka Jitsuyo Jidosha założył własną fabrykę, która 7 lat później połączyła się z zakładem Kwaishinsha.Z czasem największym udziałowcem DAT został producent części samochodowych – Tobata Casting. W 1933 roku połączono wszystkie te firmy – jest to oficjalna data powstania firmy Nissan.

Pierwszy samochód osobowy, który oficjalnie wyprodukowano pod nazwą Datsun, pojawił się na rynku w roku 1935. Z czasem, podobnie jak wiele innych firm, Nissan włączył się aktywnie do świata wyścigów samochodowych – głównie po to, aby zyskać na popularności. Niedługo potem zaczęto też eksportować auta do Australii. W czasie II wojny światowej produkcja skupiła się głównie na samochodach dla wojska, ale także na silnikach, a nawet samolotach. Do produkcji pojazdów powrócono dopiero w roku 1947.

Firma, aby wyjść z kryzysu, zdecydowała się na współpracę z brytyjską firmą Austin. Niedługo potem Nissan stał się drugim producentem samochodów na terenie Japonii. Co ciekawe, auta osobowe sprzedawano i eksportowano dalej pod nazwą Datsun, zaś oficjalna nazwa Nissan była zarezerwowana dla pojazdów ciężarowych.

Pod koniec lat 50. i w latach 60. powstało wiele ciekawych modeli marki Nissan. Auta Skyline zaczęły wyjeżdżać z fabryki po roku 1957. Z kolei model Bluebird miał być przeznaczony na rynek amerykański. W 1966 roku światło dzienne ujrzał model Sunny, z powodzeniem produkowany aż do dnia dzisiejszego. Warto nadmienić również, że w 1969 roku debiutował jeden ze słynniejszych modeli firmy, sportowy – 240Z.

Widząc sukces modelu 240Z, postawiono odważnie na produkcję aut sportowych. Ukazały się kolejno: 260Z w roku 1973, 280Z w roku 1975, zaś później ich następcami stały się pojazdy 280ZX oraz 300ZX. Japońska marka nie zapomniała jednak o „klasycznych” samochodach. W roku 1982 debiutowała słynna malutka Micra, zaś cztery lata później zaprezentowano pick-upa – Nissana Navarę. W roku 1989 rozpoczęto produkcję aut luksusowych – Infiniti. Z kolei w latach 90-tych serca klientów podbiły modele Primera oraz Almera. Dodatkowo w roku 1993 Nissan Micra II generacji zdobył prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku.

Przełomowym momentem w historii firmy był rok 1999, kiedy to marka Renault nabyła 35% akcji Nissana. Z kolei 3 lata później Nissan kupił 15% akcji Renault. W ten sposób doszło do aliansu tych dwóch koncernów. W XX wieku na szczególną uwagę zasługują modele takie jak Qashqai, Note, charakteryzujący się nietypowym nadwoziem Juke, a także Nissan Leaf, dzięki któremu japońska firma mogła po raz drugi cieszyć się (w 2011 roku) z tytułu Europejskiego Samochodu Roku.