Northrop Grumman testuje silnik przyszłości. Ta decyzja całkowicie zmieni zasady gry

Northrop Grumman pomyślnie przetestował pierwszy w pełni cyfrowy silnik rakietowy. Motor oznaczony jako C50HP będzie wykorzystany w amerykańskim programie Next-Generation Interceptor (NGI).
NGI – wizualizacja /Fot. Northrop Grumman

NGI – wizualizacja /Fot. Northrop Grumman

Według Northrop Grumman, silnik Common 50 High-Performance (C50HP) przeszedł statyczny test ogniowy w US Air Force Arnold Engineering Development Complex. Ma być o wykorzystywany w misjach wymagających udania się poza ziemską atmosferę.

Czytaj też: Ta tarcza będzie nie do przejścia. Nowe pociski przechwytujące powstają zadziwiająco szybko

C50HP to inauguracyjny duży system silników rakietowych na paliwo stałe, opracowany cyfrowo przy użyciu inżynierii systemów opartej na modelach.

Jim Kalberer, wiceprezes ds. systemów napędowych w Northrop Grumman, mówi:

Wdrażanie rozwiązań cyfrowych w całej naszej firmie zmienia sposób, w jaki projektujemy, testujemy i produkujemy układy napędowe nowej generacji. C50HP zwiększa produktywność naszych klientów, umożliwiając zespołowi szybsze projektowanie i testowanie dodatkowych możliwości silników rakietowych na paliwo stałe.

Pierwszy w pełni cyfrowo stworzony silnik na paliwo stałe

Przeprowadzone testy statyczne zakwalifikowały silnik do lotu, potwierdziły cyfrowe modelowanie i symulacje oraz potwierdziły wydajność jednostki. Zakończono także pełne testy ciśnieniowe i badania kwalifikacji strukturalnej silnika C50HP, co potwierdza, że wytrzyma on różne obciążenia i ekstremalne warunki.

Czytaj też: Sprawdzili innowacyjny silnik i zaniemówili. Klucz do zwiększenia potęgi USA już na stole

Całkowicie cyfrowa konstrukcja silnika poprawi parametry techniczne, umożliwiając inżynierom szybsze wdrażanie modyfikacji i skuteczne integrowanie wymagań projektowych. Przeprowadzony test C50HP ulepsza obecne i przyszłe platformy rakietowe Northrop Grumman, oferując zwiększone możliwości dla obronności narodowej i zastosowań komercyjnych.

Silnik C50HP podczas testu /Fot. Northrop Grumman

Jeżeli chodzi o program Next-Generation Interceptor (NGI), który ma być głównym beneficjentem nowych silników, to jego celem jest stworzenie środków ochronnych przed rakietami hipersonicznymi w ramach systemu Ground-Based Midcourse Defense (GMD). NGI będzie wykorzystywał sieć radarów, systemy dowodzenia i kontroli oraz satelity do neutralizowania międzykontynentalnych rakiet balistycznych od potencjalnych agresorów.

Firma Northrop Grumman będzie kontynuować ulepszanie projektu NGI aż do szczegółowej weryfikacji projektu technicznego (Critical Design Review, CDR). Według najnowszych prognoz, pierwszy operacyjny pocisk przechwytujący nowej generacji zostanie rozmieszczony już w 2027 r.

xxx