#Zostańwdomu i dbaj o zdrowie

Pandemia koronawirusa zmienia nasze podejście do zdrowia i funkcjonowanie całego systemu ochrony zdrowia. Kwarantanna to czas ograniczonego dostępu do usług medycznych, ale też moment rozwoju nowych form korzystania z wiedzy medycznej.  

W tych okolicznościach konieczne i nieuniknione jest pojawienie się i rozwijanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, takich jak: chatboty wykorzystujące sztuczną inteligencję, usługi konsultacji telefonicznych i internetowych, e-recepty, elektroniczna dokumentacja medyczna czy aplikacje mobilne monitorujące stan zdrowia i ułatwiające dbanie o nie.

Wprowadzenie rozwiązań z zakresu telemedycyny, czyli zdalnego świadczenia usług medycznych, staje się naszą codziennością. Wyraźnie spada odsetek pacjentów udających się bezpośrednio do lekarza pierwszego kontaktu czy przychodni specjalistycznych. Nawet 44% Polaków w ciągu ostatnich siedmiu dni skorzystało z konsultacji telefonicznych lub internetowych z lekarzem, co czyni je najczęściej wybieranymi formami świadczenia usług zdrowotnych.

Powodów takiej popularności jest kilka. Przede wszystkim są to względy bezpieczeństwa.  Jak wynika z analizy opracowanej przez Główny Inspektorat Sanitarny, źródłem nawet 1/3 potwierdzonych przypadków koronawirusa w Polsce był kontakt z patogenem w szpitalu lub przychodni.

 

Internetowa książeczka zdrowia

Ciekawym przykładem wykorzystania nowych technologii w dbaniu o zdrowie jest aplikacja Comarch HealthNote. To internetowa książeczka zdrowia, która umożliwia gromadzenie kompletnej i aktualnej dokumentacji medycznej.

Wyniki badań, aktualne pomiary, lista przyjmowanych lekarstw i wykonanych szczepień - z biegiem czasu dokumentacja medyczna rozrasta się i jest przechowywana w wielu placówkach, a jej poszukiwanie czasochłonne. Dzięki aplikacji wszystkie te dane przechowywane są w jednym miejscu - bezpiecznej chmurze Comarch EHR. W ten sposób wszystkie informacje są dostępne zawsze pod ręką, a ryzyko ich zgubienia praktycznie nie istnieje. Dostęp do aplikacji zabezpieczony jest hasłem, kodem PIN, odciskiem palca lub face ID.

Jak to działa? Aplikacja umożliwia wprowadzanie pomiarów i wyników badań, monitorowanie dolegliwości, skanowanie i podgląd dokumentów medycznych oraz udostępnianie tych danych lekarzom. Wprowadzanie danych do aplikacji jest łatwe, podobnie jak dostęp do danych: dokumenty filtrowane są po tagach, a dane prezentowane w formie wykresów i tabel.

Z usług można skorzystać z poziomu przeglądarki internetowej.

W obecnej sytuacji, w której jesteśmy zdani głównie na opiekę zdalną, pacjent może przesłać lekarzowi screeny wprowadzanych pomiarów, symptomów SMS-em lub e-mailem, a dokumenty udostępnić e-mailem lub poprzez dysk chmurowy. Funkcjonuje też specjalny komponent dla lekarzy, który zapewnia wgląd w informacje udostępnione przez pacjentów bez konieczności posiadania specjalistycznego programu czy ściągania aplikacji na telefon. Wystarczy, że specjalista otworzy stronę healthnote.pl/dla-lekarza, a pacjent zeskanuje widoczny na niej kod QR. W ten sposób informacje można udostępnić „bezdotykowo” także w trakcie wizyty lekarskiej.

Usługa jest darmowa zarówno dla lekarzy jak i pacjentów. Do pobrania na:

 

Koronawirus - monitoruj w telefonie ryzyko zakażenia  

W związku z epidemią SARS-COVID-19 w aplikacji Comarch HealthNote pojawiła się nowa funkcja, która umożliwia ocenę ryzyka zarażenia koronawirusem.

To seria pytań dostosowanych do najnowszych wytycznych MZ, GIŚ i WHO, na podstawie której system ocenia ryzyko zakażenia.

To nie wszystko. Comarch HealthNote jest częścią rozbudowanego ekosystemu rozwiązań dla zdrowia, który składa się z EHR Cloud, Telemedicine Cloud, Hospital Cloud oraz Medical AI Cloud. Integracja tych platform pomaga zapewnić skoordynowaną opiekę zdrowotną, wspierając pacjentów, opiekunów i personel medyczny.

Obiecującym rozwiązaniem jest Bransoletka Życia Comarch - produkt do zdalnej opieki nad seniorami i osobami niesamodzielnymi, niepełnosprawnymi, które zostały same w trudnym czasie epidemii koronawirusa. To rodzaj opaski monitorującej tętno i położenie podopiecznego 24/7. Może zostać połączona z Centrum Zdalnej Opieki Medycznej, gdzie personel medyczny czuwa nad bezpieczeństwem pacjentów i kontaktuje się z nimi. Więcej informacji: www.comarch.pl/healthcare/produkty/zdalne-uslugi-opiekuncze/bransoletka-zycia/

 

(R)ewolucja w medycynie

Nie ulega wątpliwości, że służba zdrowia wkroczyła na krętą drogę zdalnej medycyny opartej na nowych technologiach i sztucznej inteligencji. Z tej drogi prawdopodobnie nie ma już odwrotu. Wiele wskazuje na to, że na stałe ograniczymy bezpośredni kontakt z służbą zdrowia jedynie do tych obszarów, w których jest on konieczny.

Dzięki temu zasoby w szpitalach będą mniej obciążone, przepływ specjalistycznej wiedzy – sprawniejszy, cała organizacja służby zdrowia – wydolniejsza, a niebezpieczeństwa związane z fizyczną wizytą – zdecydowanie ograniczone.