Drapieżne dinozaury rządziły kiedyś Europą. Nowo zidentyfikowany gatunek szczególnie zainteresuje fanów futbolu

Kiedy po Ziemi chodziły dinozaury, układ kontynentów na naszej planecie był zupełnie inny od obecnego. Mimo wszystko, nie da się nie zauważyć, jak powszechne były te zwierzęta na terenie współczesnej Europy.

Piszą o tym naukowcy odpowiedzialni za publikację, która trafiła na łamy Scientific Reports. Celem ich analiz były pozostałości spinozaura, czyli teropoda, którego szczątki wcześniej znajdowano między innymi w Egipcie i Maroku. Te drapieżne zwierzęta były hojnie obdarzone przez naturę, między innymi długimi i haczykowatymi pazurami oraz dwukrotnie wyższym zagęszczeniem zębów niż w przypadku innych dużych teropodów.

Czytaj też: Jak gigantyczne dinozaury urosły do takich rozmiarów? Teoria z XIX wieku ląduje znów w koszu

Osobnik objęty badaniami, a w zasadzie to, co po nim pozostało, został wydobyty na terenie Castellón w Hiszpanii. Pierwotny właściciel skamieniałych kości mógł mieć nawet 10-11 metrów długości. Biorąc pod uwagę znaleziska dokonane na terenie Półwyspu Iberyjskiego, paleontolodzy sądzą, że mógł on być swego rodzaju wylęgarnią spinozaurów z wczesnej kredy. I choć najwięksi przedstawiciele tej rodziny wywodzili się z Afryki, to współczesna Hiszpania mogła być miejscem ich kluczowej ewolucji.

Dotychczasowe poszukiwania prowadzone w Afryce nie były szczególnie intensywne, dlatego nie znamy dokładnej skali występowania spinozaurów na tym kontynencie. Ale warto jest też zwrócić uwagę na inne obszary, takie jak Europa. Tak właśnie zrobili naukowcy stojący za nowym badaniem, działający w obrębie formacji Arcillas de Morella. Analizując znalezione tam szczątki, doszli do wniosku, że mają do czynienia z nieznanym wcześniej gatunkiem, nazwanym Protathlitis cinctorrensis.

Nowo zidentyfikowany gatunek dinozaura został znaleziony na terenie Hiszpanii, niedaleko miasta Villareal

P. cinctorrensis został znaleziony w złożu sprzed około 126-127 milionów lat, co pod względem czasowym umiejscawia go na poziomie Iberospinus natarioi, którego skamieniałości wydobyto ze skał sprzed 125 milionów lat. Nowo zidentyfikowany gatunek ważył około 2 ton, a fanów piłki nożnej z pewnością zainteresuje geneza jego nazwy.

Można ją bowiem przetłumaczyć jako mistrz z Cinctorres, co stanowi nawiązanie do triumfatorów Ligi Europy z 2021 roku. Tytuł ten przypadł drużynie z pobliskiego Villarreal. To właśnie w okolicach tego miasta wydobyto fragmenty prawej górnej szczęki, jednego zęba i pięć kręgów.

Czytaj też: Humbaki lubią to robić. Aż dziwne, że wcześniej tego nie widzieliśmy

Warto podkreślić, iż niektóre spinozaury mogły prowadzić półwodny tryb życia. Żywiły się wtedy rybami, choć opisywany gatunek miał nieco inne podejście do tego tematu. W jego przypadku bardziej prawdopodobne wydaje się polowanie w strefach przybrzeżnych. Dalsze wykopaliska mogą doprowadzić do zidentyfikowania kolejnych gatunków, co powinno z kolei przełożyć się na poszerzenie geograficznego zasięgu spinozaurów.