Nowy gatunek gekona

Naukowcy oficjalnie potwierdzili, że znaleziony już jakiś czas temu niezwykły kambodżański jaszczur jest zupełnie nowym gatunkiem. To unikalne zwierzę zostało zauważone już w roku 2007, kiedy to biolodzy przeprowadzali ekspedycję naukową związaną z płazami i gadami w okolicach Gór Kardamonowych (Phnom Kravanh) – parku narodowego w zachodniej części Kambodży.

Ciało nowoodkrytego gada (Cnemaspis neangthyi) posiada oliwkowy kolor i jest nakrapiane jasnymi plamkami z czarnymi punktami pośrodku. Dzięki takiemu ubarwieniu gekon jest prawie niewidzialny wśród skał i pni drzew. W Górach Kardamonowych Cnemaspis neangthyi jest gatunkiem endemicznym, a więc zwierzę to nie jest spotykany w żadnym innym miejscu na naszej planecie. Dokładne porównanie danych badawczych przeprowadzone przez specjalistów z La Sierra University oraz pracowników międzynarodowego towarzystwa ochrony fauny i flory (Fauna and Flora International) wykazało, że podobne połączenie ubarwienia i proporcji ciała jest unikalne w świecie gekonów z rozdaju Cnemaspis. W ten właśnie sposób znalezisko zaklasyfikowano jako zupełnie nowy gatunek.

Ekspedycje biologiczne w okolice kambodżańskich Gór Kardamonowych wykazały, że region ten jest jednym z najważniejszych regionów pod względem zachowania biologicznej różnorodności w Azji. Góry te są schronieniem ponad 62 zagrożonych wyginięciem zwierząt oraz 17 gatunków drzew.

Znaleziony w Kambodży nieznany dotąd gatunek gekona otrzymał nazwę Cnemaspis neangthyi na cześć badacza FFI i kierownika Ogrodu Botanicznego w Phnom Pen, Neang Thy m. in. w podziękowaniu za jego ważny wkład w badania nad płazami i gadami Kambodży.

źródło: www.fauna-flora.org