Odsłonięto sceny ukryte na starożytnych etruskich obrazach. Dzięki innowacyjnej technice obrazowania

Wykorzystanie nowej techniki pozwoliło naukowcom odsłonić dotychczas ukryte sceny, które uwieczniono na obrazach stworzonych przez starożytnych Etrusków. Etruskowie zamieszkiwali północną Italię (Etrurię) od VII w. p.n.e. do I w. n.e.
Odsłonięto sceny ukryte na starożytnych etruskich obrazach. Dzięki innowacyjnej technice obrazowania

Badacze z włoskiego instytutu Pegaso Srl Archeologia Arte Archeometria poinformowali, że dzięki nowej technice udało im się odkryć nieznane wcześniej szczegóły etruskich fresków. Jednym z odkrytych na nowo malowideł jest obraz pochodzący z Grobowca Małp oraz scena ukazująca podziemny świat, przedstawiona na innym dziele. 

Okazuje się, że Etruskowie stworzyli bardzo szczegółowe obrazy, ale upływ czasu sprawił, że wiele z nich obecnie widocznych jest jedynie w niewielkiej części. W dużej mierze przez utratę kolorów. 

– Istotną kwestią jest znaczna utrata informacji o polichromii [kolorach] zachowanych malowideł, ze szczególnym uwzględnieniem niektórych specyficznych kolorów, ze względu na ich fizyczny skład chemiczny – mówi Gloria Adinolfi, badaczka z włoskiego instytutu.

Odzyskać utracone kolory

Fakt, że niektóre kolory lepiej znoszą upływ czasu niż inne, może dać zniekształcony obraz tego, jak wyglądały starożytne obrazy w momencie ich powstania – wyjaśnia Adinolfi. Na przykład niektóre odcienie zieleni zwykle nie utrzymują się zbyt długo, podczas gdy kolor czerwony często jest bardzo trwały.

– Czerwone barwy wydają się być zwykle bardziej odporne, więc czasami dominują czerwienie, i zmieniają prawidłowe postrzeganie oryginalnej polichromii dekoracji malarskiej – opisuje badaczka.

Aby odsłonić oryginalne obrazy, naukowcy wykorzystali technikę zwaną obrazowaniem hiperspektralnym (ang. multi-illumination hyperspectral extraction – MHX), która polega na wykonaniu kilkudziesięciu zdjęć w pasmach światła widzialnego, podczerwonego i ultrafioletowego. Następnie fotografie przetworzono za pomocą algorytmów statystycznych opracowanych przez Narodową Radę Badawczą Włoch – wyjaśnia członek zespołu badawczego Vincenzo Palleschi.

– Technika ta umożliwia wykrycie egipskiego błękitu, koloru opracowanego w starożytnym Egipcie, który daje bardzo specyficzną odpowiedź w pojedynczym paśmie widmowym – powiedział Palleschi. Zespół przeanalizował również pozostałości pozostałych kolorów, aby określić, jakie kolory były pierwotnie użyte do namalowania obrazów. Łącząc MHX i analizę kolorów, zespół ujawnił „zaginione” sceny , które niegdyś widniały na starożytnych etruskich malowidłach.

Kolejne prace trwają

Podczas prezentacji wyników swoich prac na międzynarodowej konferencji archeologicznej, badacze przedstawili kilka przykładów odzyskanych obrazów. W tym szczegóły malowideł znalezionych w Grobowcu Małpy, nazwanym tak ze względu na fresk zamieszczony w komorze grobowej, który przedstawia małpę na drzewie. Badacze odkryli szczegóły innego obrazu – przedstawiającego nieznaną osobę. 

Patrząc na malowidło gołym okiem zauważymy jedynie czerwoną plamę, z niewyraźnym zarysem ludzkiej sylwetki. Ale po zakończeniu MHX i analizie kolorów wyraźnie widać, że przedstawiona  na obrazie osoba niesie przedmiot przypominający hak. Analiza ujawniła też dokładniejsze rysy twarzy i rysunek włosów postaci. Grobowiec i malowidła odkryto w XIX wieku, ale dzięki nowej technologii, obraz stał się znacznie bardziej widoczny.

Zespół prowadzi dalsze badania, a w przyszłości ma nadzieję odkryć na nowo i odzyskać dla współczesnych więcej dzieł starożytnej sztuki.