Odkryto najstarszego grzyba w historii Ziemi. Atakował konkretne organizmy

W imponujących zbiorach skamieniałości znajdujących się w brytyjskim Muzeum Historii Naturalnej natrafiono na okaz rośliny, która padła ofiarą grzyba chorobotwórczego. Okazuje się to być najstarszym tego typu przykładem w zapisie kopalnym, który liczy aż 407 milionów lat i pochodzi z epoki dewonu.
Wizualizacja środowiska 407 mln lat temu / źródło: Muzeum Historii Naturalnej, nhm.ac.uk, materiały prasowe

Muzeum Historii Naturalnej donosi o niezwykłym odkryciu. W zasobach instytucji znaleziono skamieniałość dewońskiej prymitywnej rośliny, która posiada kopulaste narośle. Dogłębna analiza wykazała, że mamy do czynienia z grzybem chorobotwórczym i co ważniejsze, jest to najstarszy taki przykład „zachorowania” rośliny wskutek ataku grzyba, jaki znamy z historii Ziemi.

Czytaj też: Mamy w Polsce nowego grzyba. Zaskakujące znalezisko w podwarszawskich lasach

Badania niezwykłej skamieniałości sprzed 407 milionów lat prowadziła Christine Strullu-Derrien, która opublikowała rozległy artykuł na ten temat w Nature Communications. Grzyb został zlokalizowany w skałach z formacji Rhynie Chert, która jest bardzo cennym stanowiskiem w Szkocji, gdzie zachowało się wiele skamieniałości roślin i zwierząt z wczesnego dewonu.

Obraz rośliny, która została zaatakowana przez grzyba / źródło: https://elifesciences.org/articles/69447#s3, Wikimedia Commons, CC BY 4.0

Okaz najstarszego grzyba atakującego roślinę odkryty w formacji Rhynie Chert

Grzybowi, który zaatakował roślinę Asteroxylon mackiei, również nadano łacińską nazwę Potteromyces asteroxylicola. Pochodzi ona od nazwiska Beatrix Potter, autorki opowieści Piotrusia Królika i miłośniczki mykologii. Jej rysunki grzybów wyprzedzały stan wiedzy naukowej o dekady.

Czytaj też: To zdjęcie przeraża i fascynuje jednocześnie. Pająk zaatakowany przez grzyba rodem z “The Last of Us”

Trzeba przyznać, że sam zapis kopalny grzyba Potteromyces nie jest jakąś szczególną nowością dla paleontologów, ponieważ odkryto go jeszcze w 2015 roku. Jednakże dopiero teraz mamy pierwszy przykład skamieniałej rośliny, która została przez niego zaatakowana. Jest to ważny przykład potwierdzający, że świat flory mierzy się z grzybami chorobotwórczymi niemal od początku wyjścia roślin na ląd.

Widoczne kopulaste narośnięte struktury, które wytworzył grzyb, atakując roślinę / źródło: Muzeum Historii Narodowej, materiały prasowe

Aby mieć stuprocentową pewność, że Asteroxylon bywał celem ataku grzyba, naukowcy podjęli prób znalezienia kolejnej skamieniałości w innych zasobach muzealnych, która skrywałaby podobne struktury chorobowe. Takowa odkryta została w Muzeum Narodowym Szkocji i również pochodziła z formacji Rhynie Chert.

Czytaj też: W Polsce mamy nowego grzyba. Matka Natura może obawiać się nieproszonego gościa

Potteromyces asteroxylicola dzisiaj już nie zagraża żadnym roślinom. Przypisuje się go do wymarłej linii workowców, które są obecnie najliczniejszą w gatunki gromadą grzybów. Pomimo faktu, że okaz jest już tylko reliktem przeszłości, to dokłada istotną cegiełkę w badaniach na wczesną ewolucją roślin lądowych.