Terrex niczym pancerny T-Rex? Pokazali swojego nowego króla pola bitwy

Kazachstan zaprezentował niedawno Terrex – Barys A 8×8, a więc produkowany lokalnie wielozadaniowy i opancerzony pojazd bojowy o zdolnościach amfibijnych. To zresztą znaczący krok w rozwoju krajowych zdolności obronnych, który jest efektem strategicznej współpracy pomiędzy Kazakhstan Paramount Engineering (KPE) a singapurską firmą ST Engineering.
Terrex niczym pancerny T-Rex? Pokazali swojego nowego króla pola bitwy

Kazachstański wojenny game-changer, czyli pancerny Terrex – Barys A 8×8

Oficjalna prezentacja Barys A 8×8 odbyła się w obecności kluczowych przedstawicieli państwowych, w tym ministra obrony Kazachstanu. Ten zresztą podkreślił, że modernizacja wyposażenia armii to bezpośrednia realizacja wytycznych prezydenta, pełniącego także funkcję naczelnego dowódcy sił zbrojnych. Nie jest to jednak całkowicie nowy pojazd, bo w rzeczywistości Barys A 8×8 bazuje na sprawdzonym w boju pojeździe piechoty Terrex opracowanym przez ST Engineering, ale został specjalnie dostosowany do specyfiki potrzeb obronnych Kazachstanu. Widać to m.in. po tym, że dysponuje pełnymi zdolnościami ziemno-lądowymi, umożliwiającymi operacje na otwartych akwenach, a do tego jest przeznaczony do szerokiego spektrum zadań, bo ma realizować misje od wsparcia piechoty aż po rozpoznanie pancerne.

Czytaj też: Nie powstrzymały ich nawet sankcje. Rosyjskie niebo znów pełne nowych myśliwców

Konstrukcja tego nowego pojazdu zapewnia dużą mobilność w trudnym terenie i efektywność działania w różnych warunkach klimatycznych i geograficznych. W porównaniu z podobnymi konstrukcjami Barys A 8×8 spełnia międzynarodowe standardy, ale szczegółów na jego temat niestety nie znamy. Możemy jednak założyć, że będzie miał zbliżone parametry do wspomnianego pojazdu Terrex, który w generacji drugiej mierzy 8,5 metra długości, 3,6 metra szerokości i 2,8 metra wysokości. Jego masa całkowita wynosi do 30000 kg, a ładowność do 9000 kg. Na misje może wyruszać z 3-osobową załogą i 11 żołnierzami desantu, a w ruch wprawia go silnik Caterpillar C9.3 o mocy 600 KM, co umożliwia mu osiąganie prędkości powyżej aż 90 km/h.

Czytaj też: Amerykanie wzmacniają niszczyciele Arleigh Burke. Znaleźli odpowiedź na nowe wyzwania

Przewodniczący Związku Przedsiębiorstw Przemysłu Obronnego, poinformował, że zakład produkcyjny KPE jest w stanie wytwarzać do 500 pojazdów opancerzonych rocznie w trybie jednozmianowym. To samo w sobie robi wrażenie, a nawet podkreśla potencjał Kazachstanu do produkcji lokalnych wozów 8×8 dostosowanych do krajowych wymogów obronnych. Czas jednak pokaże, czy takie dumne twierdzenia mają uzasadnienie w rzeczywistości, bo produkcja Barys A 8×8 ma się rozpocząć już w tym roku.

Czytaj też: Przetestowali lekarstwo na problemy wojska. TYPHOON 30 zmienia zasady współczesnej wojny

Chociaż debiut Barys A 8×8 stanowi istotny krok w modernizacji sił zbrojnych Kazachstanu, to przed projektem stoją jeszcze ogromne wyzwania. Pojazd ma przejść wojskowe testy terenowe w różnych warunkach klimatycznych i sezonowych, co pozwoli ocenić jego rzeczywistą efektywność operacyjną. Dodatkowo, integracja tak zaawansowanego systemu wymaga znacznych inwestycji w szkolenia i infrastrukturę serwisową. Długofalowy sukces Barys A 8×8 będzie więc zależał od wyników testów oraz od jego dostosowania do konkretnych wymagań operacyjnych kazachstańskich sił zbrojnych.