Oto Pat, niezwykła mysz z San Diego. Ma imię po wielkim aktorze i właśnie trafiła do Księgi Rekordów Guinnessa

Mysz kieszonkowa wychowana przez San Diego Zoo Wildlife Alliance jest oficjalnie najstarszą żyjącą myszą pod opieką człowieka. Nie uwierzycie, ile ma lat.
Mysz Pat /Fot. San Diego Zoo Wildlife Alliance

Pacyficzna mysz kieszonkowa (Perognathus longimembris pacificus) to gatunek gryzonia, występujący endemicznie w Kalifornii, zamieszkujący piaszczyste gleby przybrzeżne regionu nadmorskich zarośli szałwii. Do 1993 r. uważano, że wyginął, ale wtedy to znaleziono niewielką populację.

Czytaj też: Dzięki tej terapii szczur laboratoryjny pobił rekord długości życia

San Diego Zoo Wildlife Alliance hoduje wiele myszy, ale jedna z nich otrzymała tytuł od organizacji Guinness World Records. Osobnik nazwany Pat jest oficjalnie najstarszą żyjącą myszą pod opieką człowieka. Ma już 9 lat i 217 dni.

Wyjątkowo długowieczna mysz

Pat swoje imię zawdzięcza sir Patrickowi Stewartowi, brytyjskiemu aktorowi wcielającemu się m.in. w postać Jean-Luca Picarda w serii “Star Trek” czy Charlesowi Xavierowi w filmach o przygodach X-Men. Pat urodził się 14 lipca 2013 r. w Zoo Safari Park w San Diego, w pierwszym roku realizowanego przez organizację programu hodowli zachowawczej i reintrodukcji pacyficznej myszy kieszonkowej. Dzisiaj ma już 9 lat i 217 dni.

Tytuł najstarszej myszy hodowanej przez człowieka na świecie został przyznany przez Guinness World Records 8 lutego, gdy Pat skończył 9 lat i 209 dni.

Dr Debra Shier z San Diego Zoo Wildlife Alliance mówi:

To uznanie jest tak wyjątkowe dla naszego zespołu i dla całego gatunku. Wskazuje na poświęcenie i niesamowitą opiekę, jaką jako organizacja zapewniamy każdemu gatunkowi, od największego do najmniejszego. To uznanie jest również symbolem docenienia gatunków, o których ludzie nie wiedzą zbyt wiele, ponieważ nie są charyzmatyczną megafauną, ale są równie krytyczne dla funkcjonowania ekosystemu. Te pomijane gatunki można często znaleźć na naszych własnych podwórkach, jak na przykład pacyficzną mysz kieszonkową.

Rok 2022 był dla San Diego Zoo Wildlife Alliance pod wieloma względami rekordowy. Organizacja pomogła w wytworzeniu 31 miotów, łącznie 117 młodych w miesiącach wiosennych i letnich. Wiele z tych myszy zostanie ponownie wprowadzonych do rodzimych siedlisk tej wiosny.

Mysz Pat /Fot. San Diego Zoo Wildlife Alliance

Zasięg występowania pacyficznej myszy kieszonkowej rozciągał się kiedyś od Los Angeles do doliny rzeki Tijuana. Z powodu wkraczania ludzi i degradacji siedlisk, ich liczba gwałtownie spadła po 1932 r. Przez 20 lat gryzonie te uważano za wymarłe, dopóki w 1993 roku nie odkryto ponownie maleńkiej populacji na przylądku Dana Point w Orange County. Do tego czasu gatunek ten został zredukowany do zaledwie kilku małych populacji, odizolowanych od siebie przez duże odległości i bariery urbanistyczne.

Czytaj też: Organizm można odmłodzić. Jak na razie sprawdzono to na myszach

Ciągłe spadki populacji myszy kieszonkowych skłoniły władze do utworzenia w 2012 r. programu hodowli zachowawczej w San Diego, aby pomóc mu uchronić się przed wyginięciem. Po latach opieki, w 2017 r. reintrodukowane osobniki zaczęły rozmnażać się bez pomocy człowieka.

Pacyficzna mysz kieszonkowa jest najmniejszym gatunkiem myszy żyjącym w Ameryce Północnej. Wbrew pozorom swoją nazwę nie zawdzięcza faktowi, że zmieściłaby się w kieszeni, a woreczkom w policzkach, które używa do przenoszenia żywności i materiałów na gniazdo. Gryzonie te odgrywają ważną rolę w swoich ekosystemach, rozsiewając nasiona rodzimych roślin i stymulując ich wzrost.