Pasek klinowy przenosi energię z koła pasowego na elementy osprzętu, m.in. na alternator, pompę cieczy chłodzącej czy sprężarkę klimatyzacji. W przypadku zerwania paska, o dalszej jeździe nie ma mowy. O ile unieruchomienie "klimy" nie jest wielkim problemem, to pozostałych odbiorników - już tak. Wymiana paska w warunkach drogowych to trudne zadanie, tym bardziej, że  w niektórych modelach aut, dostęp do tego elementu jest mocno utrudniony. Warto zatem poznać najbardziej charakterystyczne objawy, świadczące o jego zużyciu. 

 

Pasek klinowy alternatora – cena

Pasek klinowy i wieloklinowy (różnice zostaną omówione w dalszej części artykułu) nie jest przesadnie drogim elementem. Na koszt zakupu składa się nie tylko renoma producenta, ale i jakość i parametry samego paska - szerokość i długość. Te zależne są od modelu auta.

W niektórych samochodach, jeden długi pasek klinowy napędza wszystkie elementy osprzętu. W innych, producenci stosują kilka pasków. Nie zmienia to faktu, że jednym z najtańszych elementów eksploatacyjnych, jest właśnie pasek klinowy. Cena zwykle nie przekracza kilkudziesięciu zł, może się jednak zdarzyć, że koszt zakupu przekroczy 400 zł. Uwaga - w obrębie jednego modelu samochodu, może występować kilka różnych pasków klinowych. Kupując ten element, warto podać sprzedawcy numer VIN pojazdu. Można też dokonać pomiarów i na tej podstawie wybrać odpowiedni element. W praktyce okazuje się jednak, że jest to dość trudne. Jak zmierzyć pasek klinowy?

W pierwszej kolejności, należy wykonać pomiar profilu, czyli przekroju klina. Następnie, mierzymy długość paska, owijając go miarką krawiecką po stronie zewnętrznej. Mierząc pasek klinowy, łatwo o błąd. Lepiej zdać się na wiedzę obsługi sklepu motoryzacyjnego.