Perseidy 2021. Kumulacja w nocy z 12 na 13 sierpnia. W tym roku deszcz meteorów na bezksiężycowym niebie

Rój Perseidów można oglądać na nocnym niebie od 27 lipca. 12 sierpnia wieczorem czeka nas kumulacja tego widowiska. Obserwację ułatwi ciemne, bezksiężycowe niebo. Jak oglądać Perseidy 2021?

Perseidy to rój meteorów, którego radiant, czyli punkt na sferze niebieskiej, z którego pozornie rozbiegają się drogi meteorów, leży w obrębie gwiazdozbioru Perseusza. Jest to jeden z najbardziej regularnych i najaktywniejszych rojów meteorów, które obserwuje się od około 2000 lat.

Perseidy są też nazywane „łzami świętego Wawrzyńca”. Ma to związek z męczeńską śmiercią tego świętego, która obchodzona jest 10 sierpnia.

Perseidy 2021 – czym są?

Perseidy to meteory – drobiny pyłu nie większe od ziaren piasku pozostawione przez kometę 109P/Swift-Tuttle. Przelatuje ona w pobliżu Słońca co 133 lata. Ziemia co roku na przełomie lipca i sierpnia zbliża się do tego roju.

Pod wpływem grawitacji drobinki pyłu wchodzą w atmosferę ziemską i poruszają się ze średnią prędkością 59 km na sekundę. Świetliste ślady zostawiane przez rozgrzane meteory są widoczne nawet przez kilkadziesiąt sekund.

Perseidy mają swój radiant w pobliżu eta Persei, zwanej inaczej Miriam. Jest to gwiazda w gwiazdozbiorze Perseusza, położona około 1300 lat świetlnych od Słońca. To właśnie od tego gwiazdozbioru rój meteorów utworzony przez kometę Swift-Tuttle zyskał swoją nazwę.

Jak obserwować Perseidy 2021?

Nocami od 10 na 15 sierpnia warto patrzeć w niebo! Perseidy jak co roku „zafundują” nam spektakl na sierpniowym niebie. To najpiękniejsza noc w roku – mówią miłośnicy tego zjawiska.

Do obserwacji roju Perseidów nie jest potrzebny żaden specjalistyczny sprzęt. Najlepiej udać się w miejsce jak najmniej zanieczyszczone sztucznym światłem. Obserwacje nieba prowadzone z dala od miasta mogą potroić liczbę dostrzeżonych spadających gwiazd.

Kumulacja Perseid w tym roku zacznie się w nocy 12 sierpnia o godz. 21 i potrwa co najmniej do północy. Meteory mogą być najlepiej widoczne w czasie najciemniejszej części nocy, czyli między godziną 2 a świtem.

Perseidy 2021: gdzie obserwować?

Perseidy mogą być widoczne na całym nocnym niebie. Jednak największą szansę na ich obserwację daje skupienie się na radiancie w gwiazdozbiorze Perseusza.

Można go odnaleźć dzięki mapie nieba albo aplikacjom mobilnym dla miłośników astronomii. Jeśli nie mamy takich pomocy naukowych, odszukajmy na niebie charakterystyczny gwiazdozbiór Kasjopei, układający się w kształt litery „W”. Konstelacja Perseusza znajduje się w jego pobliżu.

Jak się przygotować na deszcz meteorów Perseidy 2021?

Perseidy obserwujemy, wpatrując się w nocne niebo. Najlepiej robić to, leżąc na kocu lub leżaku z odchylanym oparciem. Jeśli noc będzie chłodna, trzeba zadbać o ciepłą odzież.

W tym roku obserwacjom powinna sprzyjać bezksiężycowa noc. Warto jednak wcześniej sprawdzić prognozę pogody, by chmury nie przysłoniły nam widoku na Perseidy.

Aby lepiej dostrzegać Perseidy, trzeba przyzwyczaić oczy do ciemności. Jeśli wcześniej przebywaliśmy w jasno oświetlonym pomieszczeniu, może to zająć kilkadziesiąt minut.