Peugeot: historia marki

Peugeot to marka, która posiada bardzo ciekawą historię. Jest ona jak na branżę motoryzacyjną niezwykle długa, bowiem sięga aż 1810 roku. Wówczas bracia Jean-Pierre oraz Jean-Frederic Peugeot otworzyli swoje zakłady mechaniczne w miejscowości Sochaux, niedaleko Miluzy. Nie od razu produkowano tam jednak samochody. Wszystko zaczęło się od odlewni i wytwórni pił taśmowych. W 1850 roku po raz pierwszy w logotypie firmy pojawia się lew, zaś dopiero 35 lat później wnuk Jean-Pierre’a, Armand oraz jego kuzyn Eugene zaczynają produkować pierwsze rowery.

Pierwszy pojazd na silnik parowy powstał w roku 1889, a na auto spalinowe trzeba było poczekać jeszcze 2 lata. Firma rozwijała się bardzo prężnie i w roku 1903 zaprezentowano debiutancki motocykl Peugeota, zaś niecałe 10 lat później na ulice wyjechała pierwsza ciężarówka. Dokładnie w tym samym czasie otwarto nową fabrykę w Sochaux, która działa do dnia dzisiejszego. W czasie I wojny światowej produkcja samochodów nieco wyhamowała. Jednak począwszy od 1919 roku rozkręciła się na dobre. Z fabryki wyjeżdżały modele takie jak Peugeot 163, 156, czy też 174. Dziesięć lat później francuska firma zaprezentowała model 201. Było to przełomowe oznaczenie, posiadające „zero” w środku. Pierwsza cyfra miała oznaczać klasę auta, a ostatnia numer serii. Ta symbolika stosowana jest w pojazdach Peugeot do dziś.

Czasy II wojny światowej, podobnie jak dla wielu innych producentów samochodów, tak i dla twórców marki Peugeot nie należały do najprostszych. Przerwano produkcję jednych z ciekawszych modeli – 202 i 402 - które charakteryzowały się specyfiką lamp umieszczoną z przodu pojazdu. Zakłady Peugeota zostały poddane pod zarząd Ferdinanda Porsche. Ta sytuacja skończyła się dopiero wraz z przerwaniem działań wojennych. Pierwszym autem jakie francuska firma wyprodukowała po wojnie był model 203. Wytwarzano go aż do 1960 roku. W roku 1959 pierwszy raz w autach Peugeot, a dokładnie w modelu 403, zastosowano silnik diesla. Dwa lata później spółka zdecydowała się zaprezentować najnowsze osiągnięcie – Peugeota 404. Był to na tyle udany model, że sprzedano go w ilości ponad 2 milionów sztuk. W niektórych krajach, na francuskiej licencji, produkowano go aż do 1988 roku. W 1968 roku dołączył do niego Peugeot 504.

Sprzedaż samochodów szła świetnie, a do tego marka traktowana była jako wyjątkowo prestiżowa - mimo tego producenci starali się również dotrzeć do nieco mniej zamożnych klientów, wypuszczając na rynek choćby model 104. W roku 1976 doszło do historycznej chwili. Peugeot nabył bowiem 90% akcji innej francuskiej marki – Citroena. Współpraca dwóch firm miała wyglądać następująco: zachowano odrębne nazwy, jednak dzielono się zarówno częściami, jak i technicznymi rozwiązaniami. Tak powstała grupa PSA, działająca do dziś. Mało tego, 2 lata później przejęto europejski oddział amerykańskiej marki Chrysler. Jednak dość szybko zlikwidowano przejęte marki, z powodu dużego kryzysu finansowego jaki dotknął koncern. Mimo wszystko w latach 80’ pojawiło się na rynku kilka ciekawych modeli - 205, 309 i przede wszystkim 405, który w roku 1988 zdobył tytułu Europejskiego Samochodu Roku. 

W latach 90’ modele, które zwróciły szczególną uwagę odbiorców to 206, 306, 406, a także Peugeot Partner. Z kolei w XXI wieku sukcesem cieszyły się modele takie jak 307 (ponowny zwycięzca tytułu samochód roku 2002), 407, 208, 308, czy też model 607 – flagowe auto marki Peugeot. Limuzyna, z której korzystali między innymi francuscy politycy. W roku 2008 uroczyście odebrano 50-milionowy pojazd, jaki zjechał z taśm produkcyjnych Peugeota. Z kolei w roku 2017 koncern PSA w skład którego wchodzi Peugeot za sumę 2,3 mld dolarów przejął akcje General Motors w Europie (należał do niego między innymi Opel) i tym samym stał się zaraz po Volkswagenie drugim producentem samochodów w Europie.