Pierwsza Lego kobieta-naukowiec

Nosi okulary i biały fartuch, ma też ze sobą dwie kolby – tak wygląda prof. C. Bodin, czyli nowa postać firmy Lego.

Nowy model  nazywa się po prostu “Naukowiec” i  jest członkiem serii Lego Minifigure 11, który trafił do sklepów w USA na początku września.

Firma Lego znalazła się w ostatnich latach pod ostrzałem, ponieważ – zdaniem krytyków – swoje produkty kierowała głównie do chłopców, przyczyniając się do utrwalania stereotypów płciowych. Zdaniem niektórych krytyków i badaczy, nowa postać kobiety-naukowca, której na szczęście nie przedstawiono w różowym fartuchu, jest krokiem w dobrym kierunku.

– Myślę, że to pozytywny krok, ponieważ ludzik przedstawia kobietę robiącą dynamiczną karierę w świecie nauki i jednocześnie nie odwołuje się do stereotypów, nie wyposażając jej w różowe elementy lub nazywając “panią naukowiec” – mówi Elizabeth Sweet, socjolog z Uniwersytetu w Kalifornii.

Nowa figurka, to nie pierwsza kobieta – karierowiczka z kolekcji Lego. W 1970 pojawiła się figurka pani doktor z warkoczem, w 1990 kobiety-astronauty, a potem w latach 90-tych – członkinie ekspedycji Ice Planet.

Zdaniem socjologów, utrwalanie stereotypów związanych z płcią stało się domeną Lego dopiero w ostatnich latach. Na początku Lego kierowało swoje produkty po prostu do dzieci – zarówno chłopców, jak i dziewczynek.

– Nowa figurka naukowca to krok w dobrym kierunku. To ważne, by dziewczynki od najmłodszych lat widziały kobiety w różnych sytuacjach, warunkach, a także zawodach – mówi Megan Perryman z organizacji Let Toys Be Toys.

Więcej:cywilizacje