Pierwsze na świecie rośliny-wilkołaki

Naukowcy po raz pierwszy odkryli rośliny, których cykl życia opiera się na cyklu księżyca.

Naukowcy zidentyfikowali pierwsze na świecie “rośliny-wilkołaki”. Rośliny z gatunku Ephedra foeminea wydzielają kuleczki słodkiej cieczy jedynie w czasie pełni Księżyca i w ten sposób przyciągają nocne owady zapylające. Okazuje się, że wyraźne światło Księżyca w czasie pełni sprawia, że kropelki słodkiej cieczy są lepiej widoczne dla owadów. Naukowcy z Uniwersytetu w Sztokholmie dowiedzieli się o tym… przez przypadek.

Czytaj więcej: Nektar produkowany przez kwiaty nie jest wyłącznie słodkim posiłkiem dla owadów, ptaków czy nietoperzy. Podstępne rośliny karmią swych zapylaczy także narkotykami i toksynami!

Rekordy królestwa roślin:

Najmniejsza roślina

Za najmniejszą roślinę kwiatową uważana jest wolfia Wolffia angusta, która rośnie z Australii. Wielkość rośliny to 0,6 mm długości, 0,33 mm szerokości i 0,15 mg wagi.

Najbardziej trująca

Za najbardziej trującą roślinę uznaje się konwalię majową. Trujące są wszystkie części tej rośliny,  a szczególnie wrażliwe na zatrucia są dzieci. Znane są przypadki śmiertelnego zatrucia po zjedzeniu kwiatów, ale też po wypiciu wody, w którym stał bukiet konwalii! Trujące są także perfumy z konwalii. Roślina powoduje także zatrucia wśród zwierząt.

Najbardziej śmierdząca

Roślina znana z wydzielania najgorszego zapachu na świecie, przypominającego zgniłe mięso, to dziwadło wielkie. Roślina jest wyjątkowa pod wieloma względami. Po pierwsze jest naprawdę ogromna. Może osiągać nawet 6 m wysokości. Po drugie – wydziela zapach gnijącego mięsa. To on przyciąga owady zapylające kwiat.