Pierwszy spacer kosmiczny na chińskiej stacji zakończony sukcesem. Trwał prawie 7 godzin

Chiny nie zwalniają tempa. Dwa tygodnie temu trzyosobowa załoga poleciała na nową chińską stację kosmiczną, a wczoraj dwóch astronautów przeprowadziło pierwszy spacer kosmiczny.

Na pierwszy spacer kosmiczny na zewnątrz nowej stacji kosmicznej Tianhe – i drugi w całej historii chińskiej astronautyki – wybrali się Liu Boming i Tang Hongbo. Trzeci członek załogi Shenzhou 12, dowódca misji Nie Haisheng, pozostał w środku, aby monitorować całość przedsięwzięcia.

Chińscy astronauci spędzili w przestrzeni kosmicznej siedem godzin

Głównym zadaniem astronautów było zamontowanie i przetestowanie kamer oraz ramienia robota, mierzącego prawie 10 metrów. Liu, który początkowo sam pracował na zewnątrz stacji, najpierw zamontował specjalną platformę i podnóżek, a następnie przymocował wspomniane ramię. Haisheng przetestował mechanizm sterowania ramienia, testy wypadły pomyślnie.

Po trzech godzinach do Liu dołączył Tang, by pomóc koledze w montażu i ustawieniu zewnętrznej kamery panoramicznej. Dwaj astronauci spędzili poza stacją prawie siedem godzin.

„Członkowie załogi Shenzhou 12 ściśle ze sobą współpracowali i pomyślnie wykonali wszystkie zaplanowane zadania podczas spaceru kosmicznego” – poinformowała Chińska Agencja Kosmiczna.

Część spaceru była transmitowana przez państwową telewizję.

Chińska stacja kosmiczna wciąż w budowie

Świat jest pod wrażeniem tempa prac przy budowie stacji Tianhe, która długo była trzymana w tajemnicy. Komentujący podkreślają, że jej budowa to część obchodów przypadającej w tym roku 100. rocznicy powstania rządzącej w kraju Komunistycznej Partii Chin.

Pierwszy moduł stacji został wystrzelony na orbitę 29 kwietnia, a pierwsi chińscy astronauci przybyli na jej pokład 17 czerwca dzięki kapsule Shenzhou 12. Ich misja ma potrwać trzy miesiące i skupiać się na zadaniach konstrukcyjnych.

W najbliższych tygodniach astronauci mają odbyć kolejne spacery związane z montażem i testowaniem kolejnych urządzeń. Będą też musieli przygotować stację do rozbudowy o dwa moduły laboratoryjne, które mają zostać uruchomione w pierwszej połowie 2022 roku. Do końca przyszłego roku chińska agencja kosmiczna planuje w sumie 11 startów, które pozwolą wynieść na orbitę niezbędne elementy stacji, zapasy i kolejnych astronautów.

Po ukończeniu budowy chińska stacja kosmiczna ma mieć kształt litery T i nosić nazwę Tiangong („Niebiański Pałac”). Stacja ma być miejscem prowadzenia badań przeznaczonym nie tylko dla chińskich naukowców, ale otwartym także dla międzynarodowych ekspertów z rożnych dziedzin.

Źródło: Space.