Wraz ze wzrostem popularności pojazdów elektrycznych (EV), rośnie również liczba wypadków i incydentów drogowych z ich udziałem. Pomimo zaawansowanych technologii wspomagających kierowców, EV nie są odporne na kolizje, a badania pokazują, że w niektórych przypadkach kierowcy pojazdów elektrycznych częściej biorą udział w wypadkach.
Czytaj też: Rewolucja w pojazdach elektrycznych! Za 5 lat będą one nie do poznania
Naukowcy z Lero na University of Limerick, dr Barry Sheehan, dr Kevin McDonnell i prof. Finbarr Murphy sprawdzili, czy zachowania kierowców elektryków są ryzykowne? Szczegóły opisano w czasopiśmie Accident Analysis & Prevention.
Pojazdy elektryczne bardziej “ryzykowne” od spalinowych/diesla
EV mają inne właściwości dynamiczne niż tradycyjne pojazdy spalinowe – są cichsze, a ich przyspieszenie jest bardziej responsywne ze względu na moment obrotowy dostępny od zera. Ta różnica w dynamice może być jednym z powodów, dla których kierowcy EV są bardziej narażeni na kolizje, zwłaszcza w mieście, gdzie pojazdy często zatrzymują się i ruszają.
Czytaj też: Elektryki oraz infrastruktura ładowania mogą wpływać nie tylko na klimat
Z analizy roszczeń ubezpieczeniowych i danych z czujników pokładowych, badacze Lero wyciągnęli szereg ciekawych wniosków. Najważniejszy jest taki, że kierowcy elektryków i hybryd wykazują inne zachowania niż pojazdów tradycyjnych. Samochody elektryczne rejestrują więcej roszczeń z własnej winy, a w dodatku są o 6,7 proc. droższe w naprawie niż pojazdy tradycyjne.
Dr Barry Sheehan z Lero mówi:
Nasze badania wykazały, że pomimo niższego średniego przebiegu niż w przypadku silników spalinowych, mniejsze narażenie kierowców pojazdów elektrycznych na drogę nie zmniejsza ryzyka wystąpienia roszczenia ubezpieczeniowego z winy kierowcy. Analizując roszczenia z winy kierowcy, odkryliśmy 4-procentowy wzrost liczby wypadków spowodowanych przez pojazdy elektryczne i 6-procentowy wzrost w przypadku pojazdów hybrydowych w porównaniu z silnikami spalinowymi.
Po przetestowaniu za pomocą modeli statystycznych, hybrydy nie wykazują żadnych dalszych obaw o zwiększone ryzyko wystąpienia roszczenia z winy kierowcy. Wyniki te wskazują, że pojazdy elektryczne mają wyższy profil ryzyka niż tradycyjne pojazdy z silnikiem spalinowym.
Biorąc pod uwagę zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia roszczenia ubezpieczeniowego z winy ubezpieczyciela przy mniejszym przebiegu, znacznych szkodach własnych i kosztach akumulatora, pojazdy z alternatywnymi źródłami energii są bardziej ryzykowne i mają większe obciążenie finansowe niż samochody benzynowe i diesla.
W badaniu wykorzystano dane telematyczne z 125 milionów podróży pojazdów flotowych, w tym 14 642 pojazdów zarejestrowanych od stycznia 2022 r. do października 2022 r. w Holandii. Wykorzystano również zbiór danych dotyczących roszczeń ubezpieczeniowych w tym samym okresie.