Ten dźwięk jest przerażający! Najnowsze nagranie ESA ujawnia, jak brzmi pole magnetyczne Ziemi

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) opublikowała w sieci nagranie dźwiękowe pola magnetycznego Ziemi. Efekt konwersji okazał się dość przerażający. Aż dziw bierze, że tak ważny czynnik gwarantujący obecność życia na Ziemi może brzmieć w ten sposób.

Dzięki polu magnetycznemu Ziemia jest chroniona przed promieniowaniem kosmicznym i wiatrami słonecznymi. Gdyby nie ono, nie rozwinęłoby się na naszej planecie życie. Wystarczy spojrzeć na Marsa pozbawionego pola magnetycznego, który obecnie jest planetą niemal zupełnie pozbawioną jakichkolwiek form życia.

Czytaj też: Jak duże są księżyce Jowisza? Ten materiał pokazuje ich rozmiary

Pole magnetyczne Ziemi jest generowano przez ciekłe żelazo znajdujące się w jądrze zewnętrznym ponad 2900 kilometrów pod powierzchnią planety. Ten pierwiastek, krążąc wewnątrz jądra, wytwarza prąd elektryczny na zasadzie geodynama.

Pole magnetyczne Ziemi brzmi inaczej, niż byśmy się domyślali

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) wystrzeliła w 2013 roku trzy satelity ESA Swarm, które miały na celu dokładne zbadanie pola magnetycznego Ziemi. Dokonano pomiarów sygnałów magnetycznych nie tylko z jądra Ziemi, ale również z płytszych warstw jak płaszcz czy skorupa oraz z oceanów, jonosfery i magnetosfery.

Naukowcy z Duńskiego Uniwersytetu Technicznego przekształcili zestaw danych na sygnały dźwiękowe. Efekt ich prac można usłyszeć na stronie ESA. Nagranie trwa 5 minut i nie skojarzymy jego z muzyką klasyczną Bethovena, a raczej z podkładem muzycznym do filmów grozy.

Czytaj też: Taki obraz nieba zafundowała nam NASA! Nagranie ujawniło, co się dzieje z obiektami w kosmosie

Dźwięki trzasków, stukania, dudnienia w połączeniu z tłem przypominającym odgłosy z głębin oceanicznych brzmią bardzo złowrogo. Trudno uwierzyć, że tak brzmi pole magnetyczne, które jest największą ochroną życia na Ziemi przed niszczycielskim promieniowaniem kosmicznym.

Klaus Nielsen będący „muzycznym” wsparciem przy projekcie dodaje:

Dudnieniu pola magnetycznego Ziemi towarzyszy przedstawienie burzy geomagnetycznej, która powstała w wyniku rozbłysku słonecznego w dniu 3 listopada 2011 r. Całość rzeczywiście brzmi dość przerażająco.