Polerowanie samochodu polega na usunięciu wierzchniej warstwy powłoki, na której widoczne są wszelkie ślady eksploatacji auta. Obecnie, producenci stosują lakiery warstwowe, składające się z podkładu, koloru (czyli bazy, która stanowi najcieńszą warstwę) i z lakieru bezbarwnego. Polerowanie lakieru polega na usunięciu części ostatniej z wymienionych warstw. W starszych samochodach, wciąż jeszcze można spotkać lakiery jednowarstwowe, w których nie stosuje się lakieru bezbarwnego. W procesie polerowania, taka powłoka momentalnie zabarwi pad polerski kolorem auta, co jest całkowicie normalne. Jeżeli jednak do takiej sytuacji dojdzie przy pracy z lakierem warstwowym, będzie to oznaczało, że detailer-amator przesadził i uszkodził powłokę. 

 

Czym polerować samochód?

Polerowanie samochodu wymaga poczynienia odpowiednich przygotowań. W pierwszej kolejności, należy wyposażyć się w kilka ściereczek z mikrofibry, taśmę malarską i w glinkę lakierniczą. Wszystko to zostanie użyte na etapie przygotowania auta do korekty lakieru. Przydatna będzie też mocna lampa inspekcyjna. Do wykonania właściwej części pracy, potrzebna będzie polerka samochodowa, minimum 2 pady (twardszy i miękki) oraz przynajmniej 2 pasty polerskie (ostrzejsza i drobniejsza). Na koniec, odświeżoną powłokę trzeba będzie zabezpieczyć, woskiem lub innym przeznaczonym do tego preparatem.

Polerka do lakieru, czyli maszyna polerska, to urządzenie występujące w dwóch wariantach - rotacyjnym i mimośrodowo-obrotowym. Ze względu na niższą cenę zakupu, zdecydowanie większym powodzeniem cieszy się pierwsze z wymienionych urządzeń. To dobry wybór, o ile osoba wykonująca korektę potrafi wyczuć odpowiednią siłę nacisku. Polerka rotacyjna stwarza bowiem ryzyko przypalenia lakieru, co skutkuje pozostawieniem na jego powierzchni nieestetycznych hologramów, widocznych w blasku słońca. Uwaga, najtańsze polerki rotacyjne wyraźnie zwalniają pod wpływem nacisku i mają tendencję do mocnego nagrzewania. 

Znacznie mniejsze ryzyko uszkodzenia lakieru stwarza polerka mimośrodowo-obrotowa. W tym przypadku, praca jest wyraźnie mniej efektywna, ale warto poświęcić więcej czasu, zwłaszcza jeżeli polerujemy lakier pierwszy raz w życiu. Trzeba jednak pamiętać, że takie urządzenia są wyraźnie droższe od rotacyjnych. Koszt zakupu maszyny mimośrodowej to ok. 2000 zł, nie należy zatem dziwić się, że używają ich przede wszystkim profesjonaliści.

Pady polerskie są wykonane z mikrofibry, pianki i z wełny. Pierwsze z wymienionych są dostępne w odmianie do polerowania wstępnego i do wykończenia powłoki, pady piankowe - w wersji twardej, średniej i miękkiej. Pady wełniane to tzw. futra - najostrzejsze ze wszystkich dostępnych. Takie tarcze należy sobie odpuścić, są dedykowane wyłącznie profesjonalnym detailerom. 

Pasty do polerowania maszynowego są najczęściej oferowane w seriach obejmujących kilka produktów, z których każdy powinien być używany na innym etapie procesu. Jeżeli lakier nie jest nadmiernie wyeksploatowany, polerowanie auta można rozpocząć pastą wstępną, przechodząc na pastę właściwą i zakończyć wykończeniową. Jeżeli jednak na lakierze widać już wyraźne ślady eksploatacji, od razu można zacząć nieco ostrzejszą pastą i zakończyć drobną, nadającą powłoce głęboki połysk.