Policzono nietoperze w Polsce. Sprawdziliśmy, gdzie było ich w sezonie 2022/23 najwięcej

Zima jest najlepszym okresem do liczenia nietoperzy w Polsce. W kilku parkach narodowych i krajobrazowych przeprowadzono rutynowe działania, dzięki którym wiemy, jaki jest stan liczebny niewielkich ssaków. Gdzie nietoperze lubią zimować najbardziej?

Czy nietoperze lubią Polskę? Wydaje się, że tak. Możemy uznać, że wyniki tegorocznego liczenia ssaków przynoszą klarowną odpowiedź na to pytanie. Zima jest najlepszym czasem do sprawdzenia liczebności nietoperzy, ponieważ zwierzęta te znajdują się obecnie w stanie hibernacji. Żywią się przede wszystkim owadami, których o chłodniejszej porze roku jest niewiele. W związku z tym zapadają one w „sen zimowy”, obniżając temperaturę ciała i zwalniając metabolizm. Przyjrzeliśmy się, gdzie w ostatnich dniach policzono populacje nietoperzy.

W ostatnich dniach zakończyło się liczenie nietoperzy w Kampinoskim Parku Narodowym – dowiadujemy się z facebookowego profilu KPN. Sezon 2022/23 nie należał do rekordowego, ale odnotowano drugi wynik w historii. W Kampinosie żyje 1611 nietoperzy należących do 7 gatunków. Według liczebności są to: gacek brunatny (578 osobników), mopek (505), nocek Natterera (264), nocek rudy (233), gacek szary (12), nocek duży (12) i mroczek późny (6). W przypadku trzech gatunków wartości były najwyższe w historii. Mowa o gacku brunatnym, nocku rudym i nocku dużym.

Czytaj też: Te nietoperze pomagają dbać o kondycję lasów. Ale w przyszłości może ich zabraknąć

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w Suwalskim Parku Krajobrazowym. Tam doliczono się 231 osobników, o jeden mniej niż przed rokiem – informuje PAP. Populacja zatem zdaje się tam być stabilna. Wśród pięciu gatunków dominuje nocek rudy, którego liczebność przekracza połowę całej suwalskiej populacji nietoperzy.

Puszcza Romincka na granicy z Obwodem Kaliningradzkim, którą niekiedy określa się polskim biegunem zimna, może pochwalić się rekordową liczbą nietoperzy na swoim terenie. Służby tutejszego parku krajobrazowego doliczyły się aż 879 hibernujących ssaków, co stanowi wzrost o 76 osobników względem poprzedniego roku – czytamy w komunikacie prasowym. Jak również zwraca uwagę PAP, jeszcze w 2005 roku na obszarze Puszczy Rominckiej żyło jedynie 45 nietoperzy. Zatem wzrost populacji jest naprawdę imponujący.

Liczono nietoperze w wielu miejscach w Polsce. Na wyniki z tych regionów nadal czekamy

Liczenie nietoperzy odbywa się także w innych regionach Polski. Warto tutaj wspomnieć o Łomżyńskim Parku Krajobrazowych Doliny Narwi oraz Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym (MRU). W tym drugim wyniki liczenia będą niezwykle istotne, ponieważ od kilku lat obserwuje się powolny spadek populacji nietoperzy. A jest ona naprawdę spora, ponieważ liczy ponad 30 tys. osobników.

Czytaj też: Nietoperze potrafią przewidzieć przyszłość. Twierdzą naukowcy

Jak przeprowadza się liczenie nietoperzy? W przypadku MRU cały system korytarzy jest idealnym siedliskiem dla zwierząt, ale na terenie obszarów chronionych sprawdza się wszystkie możliwe piwniczki, podziemia czy stare ziemianki.

Wszystkie gatunki nietoperzy żyjących w Polsce są pod ochroną. Ssaki te prowadzą nocny tryb życia i żywią się owadami. Uważa się, że są jednym z najlepszych wskaźników zmian klimatu – bardzo trudno adaptują się do nowych warunków. Chociaż nie wyglądają one najprzyjemniej, są cennym elementem polskiego ekosystemu i ich brak mógłby mieć negatywny wpływ na środowisko.