Jedno z najważniejszych odkryć tego roku. Polscy archeolodzy z wielkim wyróżnieniem

Zestawienie przygotowane przez magazyn Archaeology pokazuje, jak istotny był udział naszych rodaków w tegorocznych badaniach archeologicznych. Chodzi o ekspedycję zorganizowaną na terenie Sudanu.

Wzięli w niej udział przedstawiciele Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Jej celem była tzw. Stara Dongola, czyli stanowisko położone na wschodnim brzegu Nilu. Swego czasu znajdowała się tam stolica Nubii, czyli krainy historycznej znanej także jako Kusz.

Czytaj też: Starożytne miasto znowu zachwyca. Dostarczyło informacji na temat Aleksandra Wielkiego

Co udało się odnaleźć polskim badaczom? Chodzi o malowidła powiązane z malarstwem chrześcijańskim, które umieszczono wewnątrz pomieszczeń ze Starej Dongoli. Jednym ze szczególnie interesujących elementów tej sprawy był fakt, że wspomniane dzieła zawierały niespotykane wcześniej w sztuce chrześcijańskiej motywy ikonograficzne.

Polscy archeolodzy wzięli udział w ekspedycji na terenie Sudanu. Celem ich działań była tzw. Stara Dongola, czyli stanowisko archeologiczne powiązane z krainą znaną jako Nubia

W toku prac archeologicznych prowadzonych na terenie nubijskiego stanowiska doszło do zlokalizowania pomieszczeń wykonanych z cegły suszonej. Wewnątrz tych budynków znajdowały się malowidła przedstawiające sceny figuralne uznane za unikatowe w malarstwie chrześcijańskim. Datowanie tych dzieł sugeruje, że pochodzą z czasów sułtanatu Sannar, który sprawował rządy na tych terenach w latach 1503–1821. Poza tym archeolodzy natknęli się też na otwór prowadzący do niewielkiego pomieszczenia, również zawierającego malowidła.

Czytaj też: Najstarsza na świecie forteca. Syberyjskie znalezisko przeczy podstawowym założeniom

Jeśli chodzi o inne znaleziska uznane przez amerykański magazyn za szczególnie istotne, to na liście znalazły się też: starożytne brązowe posągi mężczyzn, kobiet, dzieci i bóstw pochodzące z tzw. Bagno Grande, gdzie w XVII i XVIII wieku znajdowało się uzdrowisko termalne; konstrukcja z bali licząca 476 000 lat, którą najprawdopodobniej zbudowali przedstawiciele gatunku Homo heidelbergensis; cztery dobrze zachowane żelazne miecze znalezione w jaskini położonej nad brzegiem Morza Martwego; mała skrzynia wykonana z kamienia wulkanicznego i zawierająca liczne artefakty, która znajdowała się na terenie kompleksu Templo Mayor w Meksyku. 2023 rok obfitował więc w bardzo ciekawe dokonania archeologów. Przyszły może być pod tym względem nawet lepszy, wszak naukowcy dysponują coraz bardziej zaawansowanymi metodami pozwalającymi na poznawanie przeszłości naszego gatunku.