Jakie samochody najchętniej kupują Polacy? Elektryki zyskują, osobówki tracą, czasy się zmieniają

Polacy przekonali się do aut elektrycznych i hybrydowych. W kwietniu 2025 roku po raz pierwszy samochody z alternatywnym napędem stanowiły 10 proc. rejestracji aut w kraju. Jest też kilka innych ciekawostek o motoryzacyjnych gustach Polaków.
Ładowanie akumulatora samochodu – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Ładowanie akumulatora samochodu – zdjęcie poglądowe /Fot. Unsplash

Polak polubił hybrydy

W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2025 roku w Polsce zarejestrowanych zostało już 16 tysięcy nowych samochodów elektrycznych i hybryd typu Plug-In. W kwietniu Polacy zarejestrowali dokładnie 2552 auta w pełni elektryczne i 2557 hybryd z możliwością naładowania z gniazdka. Ich udział w rynku urósł dwukrotnie w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku.

Podobnie jak w innych krajach, w Polsce również spada sympatia do samochodów marki Tesla. W kwietniu 2025 roku pierwszy raz od kilku lat ani Tesla model Y, ani Tesla model 3 nie była najczęściej rejestrowanym nowym samochodem elektrycznym w Polsce. Polacy stawiali na Citroena C3 (178 sztuk), na drugim miejscu znalazła się Kia EV6 (171 szt.), a Tesla model Y dopiero na trzecim (148 szt.).

Czytaj też: Elektryki na równi z samochodami spalinowymi! Tego nikt się nie spodziewał

Warto dodać, że wspomniana Kia oraz Dacia Spring (czwarte miejsce) zaliczyły spory wzrost sprzedaży w ciągu ostatniego roku. W rankingu 4-miesięcznym (styczeń-kwiecień 2025) niezmiennie prowadzi Tesla model Y, ale dni jej panowania są już policzone.

Wśród hybryd z możliwością ładowania z gniazdka w pierwszym kwartale 2025 roku triumfowała Toyota C-HR (847 rejestracji). Za nią znalazło się Volvo XC60 (789 rejestracji). Na trzecie miejsce znienacka wskoczył… chiński BYD Seal U (615 rejestracji).

Warto też zajrzeć do innego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, który podsumowuje pierwszy kwartał (styczeń, luty i marzec 2025) w branży w Polsce. Nowy raport kwartalny zawiera dane o rejestracjach nowych pojazdów napędzanych alternatywnie od 2020 roku, można więc prześledzić wzrost udziału elektryków i hybryd w rynku. Na wykresach poniżej rejestracje zostały podane w tysiącach sztuk.

Źródło: Raport KPMG na zlecenie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Raport zawiera także inną cenną informację: statystyki dostępności stacji ładowania w różnych województwach w Polsce. Niezmiennie najwygodniej poruszać się elektrykiem po Aglomeracji Śląskiej oraz po Warszawie i okolicach. W województwach śląskim i mazowieckim jest najwięcej stacji ładowania.

Źródło: Raport KPMG na zlecenie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

W Polsce znajduje się obecnie 5175 stacji ładowania, a w nich 9624 punkty podłączenia. 731 stacji zawierających 1568 punktów może ładować auta z łączną mocą powyżej 100 kW.

W Polsce znajduje się też 8 stacji tankowania wodorem z 17 punktami, a także 67 stacji CNG/LNG (sprężonym gazem ziemnym i skroplonym gazem ziemnym), zawierających 151 punktów tankowania.

Polak woli jeździć SUV-em

Z raportu kwartalnego można dowiedzieć się z niego między innymi, jakiej klasy samochody najbardziej interesują Polaków. Na to pytanie można odpowiedzieć: coraz większe. Być może Polacy wolą siedzieć wyżej? Na pewno na ten wybór ma wpływ kojarzenie tych aut z wyższym bezpieczeństwem i uniwersalnością, jaką zapewnia napęd 4×4.

Czytaj też: Ten samochód elektryczny jest zasilany słońcem. Zostawia Teslę daleko w tyle

W porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku sprzedaż aut osobowych różnych klas spada. Polacy przestali cenić sobie zwrotne samochody klasy C i uniwersalne klasy B – ich sprzedaż ponownie spadła na przestrzeni roku.

Źródło: Raport KPMG na zlecenie Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Rośnie za to zainteresowanie małymi i średnimi SUV-ami i crossoverami. Zwłaszcza ten drugi typ aut przyciąga uwagę Polaków. W pierwszym kwartale 2025 roku zarejestrowanych zostało aż 52,8 tysiąca sztuk średnich SUV-ów i crossoverów – najwięcej ze wszystkich kategorii. Małych „terenówek” zarejestrowano 26,9 tysięcy, osobówek z segmentu C (kompaktowych) zaś tylko 23,8 tysiąca. Pozostałe kategorie są daleko w tyle, co pokazuje poniższy wykres.

Wciąż najlepiej sprzedają się samochody marki Toyota (24,2 tys. rejestracji – tyle, co Skoda i Volkswagen razem wzięte). W ostatnim kwartale zauważalnie wzrosło zainteresowanie autami Volkswagen. Wśród marek premium cztery pierścienie robią wrażenie, bo niezmiennie liderem jest Audi.