Pomóż – poczujesz się lepiej!

Altruizm, wbrew pozorom, największe korzyści przynosi nam samym. Badania naukowców pokazały, że podczas pomagania innym, w mózgu aktywizują się obszary odpowiedzialne za odczuwanie przyjemności.

Niestety Polacy szczęścia szukają gdzie indziej – jak pokazują sondaże, chęć niesienia pomocy wśród naszych rodaków pozostaje na bardzo niskim poziomie

Wolontariat w statystykach

Z badania Millward Brown SMG/KRC dla Stowarzyszenia Klon/Jawor wynika, że jedynie 14 proc. Polaków w 2012 roku zaangażowało się w wolontariat w organizacjach pozarządowych. Z kolei 13 proc. zadeklarowało, iż pomagało osobom potrzebującym na własną rękę, bez pośrednictwa jakiejkolwiek organizacji. Jeden na dziesięciu respondentów przyznał, że zaangażował się w działania na rzecz swojej społeczności lokalnej, np. sprzątając okolicę, czy remontując pobliską szkołę. Z takimi wynikami zaliczamy się do grupy krajów o najniższym odsetku wolontariuszy, takich jak Grecja, Malta, Hiszpania, Bułgaria i Rumunia. Daleko nam jeszcze do europejskich liderów – Danii, Finlandii, czy Szwecji, gdzie średnio 45% osób powyżej 18 roku życia jest wolontariuszami.

Polacy pytani o powód braku zaangażowania, najczęściej wskazywali na brak czasu (54 proc.). Czy jest to jednak rzeczywisty powód, czy tylko wymówka? Jadwiga Przewłocka, autorka raportu „Zaangażowanie społeczne Polaków w roku 2010: wolontariat, filantropia, 1%” przyczyn takiego stanu rzeczy radzi szukać w nastawieniu Polaków. Według niej, to nie brak czasu, a kolejne powody podawane przez respondentów, brzmią bardziej wiarygodnie – 32 proc. przyznaje, że nie interesuje się pomocą innym, kolejne 15 proc. stwierdza,  że nie angażuje się, gdyż nikt ich o pomoc nie prosił.

Pomaganie jest sexy

Zatem należałoby zapytać, dlaczego ludzie decydują się na altruistyczne zachowania. Czy jest to spowodowane chęcią bycia potrzebnym, niemożnością patrzenia na ludzką krzywdę, a może poczuciem obowiązku? W badaniu SMG/KRC największy odsetek, aż czterech na dziesięciu respondentów, wskazało na przyjemność, jako główny czynnik motywujący do pomagania innym. Nie mniej ważne było poczucie wzajemności i zatroskania o własną przyszłość. Z kolei jedna czwarta badanych podpisałaby się pod zdaniem „jeśli ja pomogę innym, to inni pomogą mnie”.  Podobna liczba respondentów wskazała na odpowiedź: „ważne są dla mnie wartości, które w ten sposób wcielam w życie”.

Wyniki badania, opisanego w 2006 roku przez Jorge’a Molla i Jordana Grafmana na łamach Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) mówią, że to właśnie przyjemność jest jednym z najważniejszych bodźców popychających nas do altruizmu.  W trakcie prowadzonego przez nich eksperymentu, poproszono uczestników, aby wyobrazili sobie możliwość przekazania sumy pieniędzy na cele charytatywne. Rezonans magnetyczny wykazał, że u osób decydujących się na taki krok, pobudzone zostały rejony mózgu odpowiedzialne za poczucie przyjemności, które aktywizują się również podczas jedzenia ulubionych potraw czy uprawiania seksu.

 

Pomóż pokonać raka

Formą pomocy, która również może sprawić, że poczujemy się lepiej, jest przekazywanie 1 procenta podatku dochodowego na rzecz organizacji pożytku publicznego. Jedną z nich jest Alivia – Fundacja Onkologiczna Osób Młodych, działająca na rzecz osób dotkniętych chorobami nowotworowymi.

– „1 proc. to średnio 41 złotych – niby niewiele. Jednak każda taka deklaracja to dla naszych podopiecznych dostęp do nierefundowanych leków, nowoczesnych procedur diagnostycznych i podniesienie komfortu życia w chorobie” – tłumaczy Bartosz Poliński z Fundacji Alivia. Jeśli nie przekażemy 1 procenta, nie będziemy o niego bogatsi – kwotę zabierze Urząd Skarbowy. „Nie będziemy też szczęśliwsi” – dodaje z uśmiechem Bartosz Poliński.

W związku ze stale rosnąca liczbą swoich podopiecznych, Fundacja Alivia postanowiła promować ideę przekazywania 1 procenta podatku. Do realizacji kampanii zostały zaproszone jedne z największych i najbardziej znanych agencji kreatywnych oraz domów mediowych w Polsce. Wszyscy działali jako wolontariusze! – „Udało nam się zebrać grupę ponad 30 ekspertów ze studia Platige Image, agencji DDB Warszawa oraz domów mediowych Equinox, Initiative Media oraz OMD, którzy zdecydowali się na wspólną pracę dla idei. Swoją wiedzą i doświadczeniem pomogli nam zrealizować film informujący o trudnej sytuacji pacjentów i promujący przekazywanie 1 procenta podatku. Bez ich ogromnego zaangażowania nie byłoby to możliwe, za co w każdej możliwej sytuacji będziemy im dziękować” – opowiada Bartosz Poliński.

Kampania już krąży w sieci – spot można zobaczyć klikając w poniższy link: https://www.youtube.com/watch?v=3v8Ai90yyLs

Podczas realizacji filmu potwierdzone zostały, przytoczone przez nas wyżej, tezy głoszone przez naukowców – pomaganie daje wiele przyjemności i ogromną satysfakcję. – „Praca przy projekcie społecznym to dla mnie nowe i niezwykle cenne doświadczenie. Świadomość, że prowadzone przez naszą Agencję działania mogą pomóc komuś w leczeniu, czy nawet uratować życie, napędza do dalszego działania. Gorąco namawiam – pomagajcie innym, nie oczekując w zamian nic poza najcenniejszym „dziękuję”. To naprawdę rewelacyjne uczucie! – mówi Magda Różycka z agencji DDB.

Każdy z nas może sprawdzić na własnej skórze, czy wnioski wyciągnięte przez naukowców są prawdziwe – wystarczy, że podczas wypełniania rocznego zeznania podatkowego, przekażemy 1 proc. na rzecz Fundacji Alivia (KRS 0000358654) lub innej organizacji pożytku publicznego – poprawa samopoczucia gwarantowana!

O FUNDACJI:

Alivia – Fundacja Onkologiczna Osób Młodych powstała w 2010 roku. Fundacja propaguje proaktywną postawę i przejęcie inicjatywy w zapobieganiu i leczeniu chorób nowotworowych. Pomaga swoim podopiecznym zapoznać się ze współczesnymi metodami leczenia. Udziela również porad odnośnie sposobów dotarcia do informacji na temat danego przypadku. Zachęca do aktywnego udziału w procesie leczenia i podejmowania decyzji wspólnie z lekarzem. W kryzysowych sytuacjach organizuje zbiórki funduszy na niezbędne i nierefundowane świadczenia medyczne. We wrześniu 2012 r. Alivia uzyskała status organizacji pożytku publicznego, co uprawnia Fundację do otrzymywania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (KRS 0000358654).

Więcej informacji: www.alivia.org.pl